
Opisując funkcjonowanie różnych przedsiębiorstw, używa się różnych pojęć, które dla wielu osób są ciężkie do zdefiniowania.
Wśród nich można wymienić m.in. wizerunek oraz tożsamość firmy. Aby lepiej rozumieć i planować skuteczne działania wewnętrzne danej firmy, należy skupić się na jej tożsamości, z kolei wizerunek określa to, jak firma postrzegana jest oczami innych osób, z zewnątrz. Oba zjawiska są nieodłącznym elementem w działalności biznesowej, stąd każdy świadomy członek firmy powinien zdawać sobie sprawę nie tylko z ich istnienia, ale także ze sposobów wpływu w obu tych obszarach. Wbrew pozorom tożsamość i wizerunek firmy nie są synonimami – w praktyce odnoszą się do zupełnie innych aspektów. Jakie są definicje obu pojęć i czym różnią się od siebie w praktyce?
Tożsamość firmy – czy jest ważna?
Każda firma ma swoją tożsamość – czyli zbiór elementów, które pozwalają odróżnić ją od konkurencji. Wśród czynników wpływających na ten aspekt wymienia się struktury widoczne (logo firmy, dominującą kolorystykę, wygląd biura, sposób prezentacji produktów, claim marketing) oraz psychologiczne, które można zaobserwować w kulturze organizacyjnej danej firmy. Zalicza się do nich m.in.:
- jakość obsługi konsumentów,
- społeczną odpowiedzialność klienta,
- systemy komunikowania,
- wartości wyznawane przez firmę – wizja i misja.
Nad pozytywnym obrazem firmy, czyli jej tożsamością, nieustannie pracują wszyscy członkowie organizacji – jest to proces ciągły, który wymaga zaangażowania osób na różnych szczeblach w organizacji.
Wizerunek marki – o czym mówi?
Celem każdego przedsiębiorstwa jest to, aby było pozytywnie odbierane przez otoczenie. Stąd wiele firm regularnie inwestuje w dobrą reklamę, promocję oraz inne zabiegi mające na celu stworzenie pozytywnego obrazu, czyli tzw. wizerunku marki. Pojęcie to określa, w jaki sposób konsumenci odbierają konkretną firmę oraz jakie doświadczenia wywołuje w nich interakcja z daną marką, np. w momencie robienia zakupów. W zależności od preferencji i wcześniejszych doświadczeń klienci mogą odczuwać różne emocje w stosunku do firmy – zarówno negatywne, neutralne, jak i pozytywne. Celem przedsiębiorców jest sprawić, aby wizerunek firmy wzbudzał przyjemne odczucia i zaufanie konsumentów. Pomocne w tym okazują się profesjonalne techniki i zabiegi z zakresu marketingu. Skutkiem ich zastosowania jest m.in. budowanie bazy lojalnych klientów oraz realne zwiększenie dochodów finansowych firmy.
Tożsamość marki – jak ją budować?
Tożsamość i wizerunek danej firmy są ze sobą ściśle związane. Niezwykle istotne jest, aby te 2 aspekty szły ze sobą w parze. Jeśli wizerunek skutecznie odzwierciedla wartości i cele marki (tożsamość), to istnieje większe prawdopodobieństwo, że oferta dotrze do pożądanej grupy odbiorców. W sytuacji, gdy reklama trafia do odpowiedniej grupy – szansa na sukces danej firmy jest zdecydowanie większa. Przy budowaniu tożsamości marki najważniejsze jest określenie jej celu i wizji – czyli aspektów, bez których nie mogłaby istnieć. Wytyczenie konkretnej ścieżki oraz dążeń pracowników ułatwia realizację najważniejszych założeń i ogólnej misji przedsiębiorstwa. Na podstawie celu marki można zająć się tworzeniem odpowiedniej grupy docelowej, która zdefiniuje potencjalnych klientów.
Wizerunek marki – w jaki sposób go kształtować?
Jedno przedsiębiorstwo może być odbierane zupełnie inaczej przez wielu konsumentów. Prawdą jest, że wizerunek marki istnieje w umysłach różnych osób, które miały okazję wejść w interakcję z daną marką. Pracując nad tym aspektem firmy, należy działać wielotorowo, co pozwala na uwzględnienie potrzeb specyficznych klientów. Na wizerunek marki wpływają takie aspekty jak:
- strategie marketingowe w internecie,
- jakość produktów i usług oferowana przez daną firmę,
- obsługa klienta – zarówno w punktach stacjonarnych, jak i mailowa czy telefoniczna.
Aby firma miała duże zyski, należy minimalizować wszelkie różnice między jej tożsamością a wizerunkiem. Jest to proces ciągły, który wymaga bieżącego monitorowania opinii i doświadczeń klientów. Z pewnością warto się ku niemu pochylić, dlatego że jest jednym z czynników prowadzących do sukcesu danej marki.