Lubimy kosmiczne pomysły!
Masz takie? Napisz do nas: biuro@happy-island.pl
Przydatne strony:
Happy Island
ul. Cichociemnych 17
42-700 Lubliniec

Employer branding – jak budować markę pracodawcy?

Aktualnie na rynku pracy panuje bardzo duża konkurencja, jednak już nie tylko ze strony kandydatów.

Pracodawcy, którzy pragną na stałe przyciągnąć do swojej firmy wykwalifikowanych pracowników, powinni rozwijać swój employer branding. Na czym polegają takie działania i jaki mają wpływ na wizerunek przedsiębiorstwa?

Czym jest employer branding – definicja i znaczenie

Employer branding to po polsku budowanie marki pracodawcy. Są to różnego typu działania, które mają za zadanie kreację wizerunku atrakcyjnego miejsca pracy. Celem takiej strategii jest budowa firmy zachęcającej zarówno dla obecnych pracowników, jak i przyszłych kandydatów – przedsiębiorstwo powinno między innymi jasno komunikować swoje wartości i umożliwiać dalszy rozwój. Historia pojęcia employer branding sięga aż 1996 roku, kiedy pojawiło się ono po raz pierwszy w artykule „The Employer Brand” Simona Barrowa i Tima Amblera, jednak to firma McKinsey dopiero około 2001 roku spopularyzowała tę strategię działania. Aktualnie już wszystkie większe korporacje kładą nacisk na kreowanie pozytywnej marki pracodawcy.

Rodzaje employer brandingu

Wszystkie działania mające na celu budowanie marki pracodawcy można podzielić na dwa typy w zależności, do jakiej grupy odbiorców są one kierowane:

  • employer branding wewnętrzny – skierowany do obecnych pracowników firmy, polega przede wszystkim na budowie sprzyjającej przyjaznej atmosfery oraz kształtowaniu możliwości dalszego rozwoju, ma za zadanie poprawić morale oraz ograniczyć odpływ zatrudnionych,
  • employer branding zewnętrzny – przeznaczony głównie do potencjalnych kandydatów, ma za zadanie kreację wizerunku atrakcyjnego miejsca pracy.

Employer branding wewnętrzny

Ten typ employer brandingu opiera się na komunikacji wewnątrz organizacji. Duże znaczenie przykłada się do wzajemnego zaufania i wsparcia pomiędzy pracownikami. Przykładowe działania wspierające tę strategię to między innymi:

  • imprezy i wyjazdy integracyjne,
  • szkolenia i programy rozwojowe,
  • bonusy i nagrody,
  • troska o work-life balance pracowników,
  • świadczenia dodatkowe i benefity pracownicze.

Employer branding zewnętrzny

Pozytywny zewnętrzny wizerunek firmy pomaga przyciągnąć specjalistów i odpowiednio zmotywowanych kandydatów do pracy w przedsiębiorstwie. Przykłady działań odpowiedzialnych za budowę pożądanego obrazu pracodawcy to np.:

  • aktywne prowadzenie social media firmy,
  • tworzenie jasnych i atrakcyjnych ogłoszeń o pracę,
  • udział w targach pracy i dniach kariery,
  • informowanie o wyznawanych wartościach i transparentna komunikacja.

Jak kształtować employer branding i dbać o pracowników?

Najważniejszym elementem employer brandingu jest troska o ogólny dobrostan pracownika.

Komfortowe warunki pracy i miejsce przeznaczone na odpoczynek

W większości większych firm kuchnia z dostępem do kawy czy przekąsek jest już oczekiwana przez kandydatów i nie jest to zaskakujące. Warto wygospodarować w przedsiębiorstwie miejsce, gdzie zatrudnieni będą mogli odpocząć i porozmawiać – komfortowe pokoje socjalne mogą być dobrą wizytówką miejsca pracy.

Benefity pracownicze

Różnorodna oferta benefitów pracowniczych niezwykle dobrze wpływa na nastroje zatrudnionych. Na rynku dostępnych jest wiele opcji – od prywatnej opieki zdrowotnej do indywidualnych kart na siłownię. Takie działania pozapłacowe zdecydowanie zwiększają zadowolenie pracowników – kreują poczucie troski i obowiązku pracodawcy.

Szkolenia dla pracowników – szansa na rozwój

Inwestycja w kadrę o wysokich kompetencjach to inwestycja w firmę. Obecnie coraz więcej osób aktywnych zawodowo chce podnosić swoje kompetencje. Warto zadbać, aby tacy pracownicy mieli w przedsiębiorstwie szanse i możliwości na rozwój. Dobrym pomysłem mogą być nie tylko specjalne szkolenia, ale także inicjatywa pracowniczej biblioteczki zaopatrzonej w prenumeraty czasopism branżowych.

Każda rozwijająca się firma powinna pomyśleć o inwestycji w employer branding. Czasem nawet niewielkie zmiany są w stanie znacząco poprawić wizerunek pracodawcy i atmosferę panującą w przedsiębiorstwie.

ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
Facebook logo Instagram logo Pinterest logo