Lubimy kosmiczne pomysły!
Masz takie? Napisz do nas: biuro@happy-island.pl
Przydatne strony:
Happy Island
ul. Cichociemnych 17
42-700 Lubliniec

Jak nazwać markę? Kilka słów o namingu

Ruszanie z własnym biznesem lub zaczynanie nowego projektu wiąże się z wieloma wyzwaniami. Pierwszym z nich jest wymyślenie nazwy, która zainteresuje potencjalnych odbiorców.

Wiele osób podważa jej znaczenie, mówiąc, że najważniejszą kwestią jest późniejsze wypromowanie przedsiębiorstwa w działaniach marketingowych. Co tak naprawdę daje przemyślana nazwa? Co zrobić, aby nie tylko spodobała się klientom, ale też oczarowała ich? Dowiedz się, jak za pomocą jednego słowa można sprawić, że nikt nie będzie miał wątpliwości, że pragnie produktów właśnie Twojej marki.

Czym jest naming?

Naming jest procesem kreowania najróżniejszych nazw. Jest to jedno z najważniejszych narzędzi pozwalających na realizację nowych strategii rynkowych dla firm, które przeprowadzają rebranding lub zaczynają działalność. W zakres namingu wchodzi zarówno wymyślanie pojedynczych słów, określających całe przedsiębiorstwa, produkty i usługi, jak i opracowywanie haseł i sloganów reklamowych. Na obecnym rynku nazwy potrzebują wszyscy w każdej branży. Jej styl będzie się różnił w zależności od charakteru przedsiębiorstwa. Dla globalnej marki modowej liczą się inne wartości niż dla lokalnych, małych firm odzieżowych.

Pierwsze wrażenie jest najważniejsze

Praktycznie każdy jest w stanie przedstawić wiele pomysłów na nazwę firmy w kilka minut. Nieważne, czy będzie to hasło dla marki modowej, czy dla sklepu spożywczego. Można też bez problemu znaleźć generator nazw, który wykona to zadanie jeszcze szybciej. Większość tych sloganów będzie jednak łatwa do zapomnienia, trudna do wymówienia lub niezrozumiała. Dlatego warto dobrze przemyśleć swój wybór.

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, a w reklamie jest ono niezmiernie ważne. Początkowy kontakt odbiorcy z marką wywiera w przyszłości skojarzenia, które nie wymagają tłumaczenia czy interpretowania. Treść komunikatu przychodzi wtedy automatycznie po przeczytaniu pojęcia budującego daną nazwę. Dlatego kluczowe znaczenie ma opracowanie takiego pojęcia, które większości osób będzie się od razu kojarzyć z określoną wartością, która określa profil działalności firmy.

Pozytywne brzmienie — jak nazwać markę?

Nazwę swojej marki trzeba zaplanować tak, aby była ona sygnałem dla odbiorców. Samo brzmienie musi wywołać w umysłach potencjalnych klientów konkretne obrazy i skojarzenia. Głównym celem jest to, aby zawrzeć w jednym słowie wiadomość, która określi wartości i przekonania firmy. Jeśli nie uda się tego zrobić, może to w przyszłości przysporzyć problemów. Dopasowanie nazwy do charakteru przedsiębiorstwa będzie bardzo trudne. Z tego powodu marka będzie miała dużo mniejsze szanse na zyskanie rozpoznawalności.

Kreatywność i elastyczność — wyznaczniki sukcesu

Nie ma wątpliwości, że aby nazwa dla firmy była chwytliwa, należy wykazać się odrobiną kreatywności. Oczywiste nie jest jednak to, że trzeba też uzbroić się w cierpliwość. Przy wielu elementach, które powinno się wziąć pod uwagę podczas namingu, nie zawsze myśli się o przeszkodach. Zastanawiając się nad tym, jak nazwać markę, nie można się zbyt szybko ekscytować. Istnieje kilka regulacji prawnych, które mogą spowodować, że hasło nie będzie mogło być użyte. Najgorszym, co może Cię spotkać, jest zajęta nazwa. Dlatego, zanim wypisze się kilka dobrych pomysłów na nazwę firmy, warto zawsze sprawdzić takie rzeczy jak:

  • dostępność domeny,
  • możliwość posiadania i ochrony nazwy jako znaku towarowego,
  • możliwość używania nazwy bez naruszania innego znaku towarowego,
  • możliwość zmodyfikowania nazwy na własność.

Pierwszym kryterium eliminacji może być weryfikacja dostępności domeny. Strony internetowe to szybki sposób na sprawdzenie, czy ktoś wcześniej miał podobny pomysł na nazwę firmy. Nie można nigdy zapominać o przepisach prawa. Przy ogromnej liczbie istniejących marek ciężko jest być oryginalnym, ale konsekwencje kradzieży nazwy mogą być poważne. Konieczne jest więc wykazanie się kreatywnością i cierpliwością oraz dostosowanie się do regulacji.

Kilka przydatnych wskazówek

Jak zostało wcześniej wspomniane, każda branża wymaga skupienia na innych skojarzeniach. Nazwa dla firmy samochodowej może wzbudzać poczucie bezpieczeństwa, elegancji lub szybkości. Dla firmy odzieżowej znaczenie będzie miała jakość i moda. Istnieje jednak kilka wskazówek, które podpowiadają, jak nazwać markę, niezależnie od jej charakteru.

  • Unikaj liczb, ponieważ wywołują one zakłopotanie. Odbiorcy nie są pewni, jak mają je odczytywać.
  • Unikaj skrótowców, zwłaszcza tych, które mają więcej niż trzy litery. Często są one trudne do wymówienia i nie niosą żadnego znaczenia.
  • Unikaj trendów, gdyż aktualna moda może szybko przeminąć, a nazwa powinna pozostać chwytliwa przez długie lata.
  • Unikaj nazw wielosegmentowych, ponieważ nie są one łatwe do przywołania i ponownego używania.
  • Eksperymentuj ze słowami, dźwiękiem i pisownią. Łączenie sylab z różnych słów lub zmienianie sposobu ich pisania może dać ciekawe efekty.
  • Zachowaj prostą wymowę, która umożliwi łatwe zapamiętanie nazwy na całym świecie.
  • Staraj się myśleć nieszablonowo, ponieważ może to sprawić, że Twoja marka zostanie wyróżniona z tłumu podobnych.

Przypadkowa nazwa firmy

Jeśli zupełnie nie masz pojęcia, jak nazwać markę, to nie jest to też powód do paniki. Istnieje wiele firm, którym udało się zbudować prawdziwe imperium lub przynajmniej solidny biznes z nazwą, która powstała przypadkiem. Czasami losowe łączenie wielu przypadkowych sylab może przynieść niespodziewanie dobre rezultaty. Jest też opcja skorzystania ze wcześniej wspomnianych generatorów nazw. W takim wypadku należy tylko upewnić się, czy slogan jest dostępny. Najpewniejszym rozwiązaniem jest jednak skorzystanie z profesjonalnej pomocy różnych agencji.

ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
Facebook logo Instagram logo Pinterest logo