Lubimy kosmiczne pomysły!
Masz takie? Napisz do nas: biuro@happy-island.pl
Przydatne strony:
Happy Island
ul. Cichociemnych 17
42-700 Lubliniec

Jak wizerunek marki wpływa na decyzje zakupowe klientów?

Pomiędzy wizerunkiem marki a sprzedażą istnieje bardzo ważna korelacja. Nie wszyscy przedsiębiorcy myślą o niej od razu.

Ma ona jednak bezpośredni wpływ na zwiększenie przychodów firmy. Dzięki temu jest kluczem do nieprzerwanego rozwoju każdej działalności w sektorze handlu. Wizerunek i wartość marki zawsze idą w parze, ściśle ze sobą związane. Dlatego bez względu na obrane strategie marketingowe, istotnym czynnikiem jest oddziaływanie na opinie konsumentów. Stosunek do danej firmy, zbudowany w ich świadomości, pozwala bezpośrednio ingerować w rzeczywiste zachowania zakupowe. Przez to zwiększa się sprzedaż, a w konsekwencji rośnie pozycja marki wśród konkurencji.

Czym jest wizerunek przedsiębiorstwa?

Wizerunkiem firmy określa się to, w jaki sposób konkretna marka pojawia się w świadomości swoich klientów. Otoczenie złożone z konsumentów, pracowników i partnerów biznesowych buduje sobie pewne wyobrażenia względem marki. Mogą one być zarówno wizualne, jak i polegać na uczuciach i oczekiwaniach. Na wizerunek ma więc wpływ reklama, ale także dobra komunikacja z klientami oraz wspólnikami. 

Wiele firm skupia się tylko na środowisku zewnętrznym, co znacznie ogranicza możliwości budowania silnej społeczności. Bardzo ważne jest to, w jaki sposób wszystkie działania odbierane są przez pracowników. Oni też są odpowiedzialni za kreowanie wizerunku marki. Dlatego, jeśli będą mieli złe zdanie o swoim miejscu pracy, będą się tym dzielić z innymi. Obecnie wystarczy jeden post w social mediach, żeby dotrzeć do setek lub nawet tysięcy ludzi. Oni nie skorzystają już z danych usług lub artykułów. Może to prowadzić do mniejszego lub większego kryzysu.

Czym różni się wizerunek od tożsamości firmy?

Organizacja pracy, przedstawiane wartości, a także strategia sprzedaży to czynniki, które mogą namieszać na rynku. Każda firma może w nich szukać sposobu na wyróżnienie się w gąszczu konkurencyjnych produktów i usług. Aby nie zgubić się w swoich działaniach, warto oddzielić wizerunek firmy od jej tożsamości. Wizerunek jest elementem zewnętrznym. Jest on możliwy do ukształtowania, ale nigdy nie ma gwarancji, że zadziała na odbiorców w przewidziany sposób. Z różnych powodów może okazać się zupełnie różny od zaplanowanego. Z kolei tożsamość jest czynnikiem wewnętrznym, który decyduje o tym, jaka jest marka. Odpowiada więc za określenie pożądanych wizji i wartości właściciela. Tworzona jest przez system identyfikacji wizualnej, sposób komunikacji, różne materiały reklamowe. Istotne są również wartości i postępowania, wpływające na kulturę organizacyjną. Niektóre firmy decydują się też na konkretny wygląd siedziby i uniformy.

Wizerunek powstaje zatem na podstawie tożsamości. Nie ma jednak pewności, że będzie z nią w pełni zgodny. Pożądanym efektem jest pokrywanie się tych dwóch pojęć. Im bardziej wizerunek jest zbliżony do tożsamości, tym lepiej dla przedsiębiorstwa.

Budowanie wizerunku marki

Postrzeganie marki w otoczeniu zewnętrznym zależne jest przede wszystkim od elementów graficznychidentyfikacji wizualnej. Każda firma powinna mieć swoje logo, hasło reklamowe czy oryginalne wzory opakowań i dokumentów. Warto jest także zadbać o obecność w nowych oraz starych mediach, czyli Internecie, telewizji oraz prasie. Wbrew pozorom duże znaczenie mogą mieć także małe gadżety firmowe lub wygląd maili i listów wysyłanych do klientów. Wspólnym mianownikiem wszystkich tych materiałów musi być spójność. Zgodność z charakterem marki zwiększy znacznie atrakcyjność przedstawianego komunikatu. Dzięki temu będzie on szybko wpadał w oko i ucho. Oprócz walorów estetycznych zachowanie jednolitości we wszystkich kanałach wzbudzi też w odbiorcach przekonanie o profesjonalizmie firmy.

Księga znaku – podstawowe narzędzie budowania marki

Ważnym dokumentem, który może okazać się pomocny w zachowaniu spójności, jest księga znaku. Działa ona jak instrukcja obsługi firmowych symboli, haseł i innych elementów wizualnych. Obecnie proces kreowania wizerunku marki odbywa się zawsze jednocześnie ze sporządzaniem takiej księgi. Brand book pomaga też dobrać odpowiedni sposób komunikacji, stosowany język oraz wartości, które powinny wyznaczać kierunek. Każdy nowy pracownik powinien zapoznać się z treścią tego dokumentu. Z jego pomocą każdy nowy projekt będzie wysokiej jakości. Oryginalność przedstawianych elementów graficznych sprawi, że zapadną one w świadomość szerokiego grona odbiorców. Dzięki temu dana firma będzie pierwszym wyborem przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

Budowanie marki w internecie

Warto przemyśleć, jak na wizerunek marki, wpływa strona internetowa. Nikogo nie trzeba przekonywać, że obecność w Internecie i mediach społecznościowych ma ogromne znaczenie. Zarówno firmowa witryna, jak i social media, powinny być atrakcyjne dla potencjalnego klienta. Muszą też zapewniać oryginalne i ciekawe treści. Nie można też zapominać o wspomnianej wcześniej spójności w przekazie. Kanały komunikacji online stają się coraz ważniejsze. W wielu przypadkach są głównym miejscem sprzedaży. Pozwalają też na zbudowanie połączeń z kontrahentami oraz społeczności z odbiorcami. Dzięki temu możliwe jest zakorzenienie swojej marki, która będzie już zawsze obecna w świadomości konsumentów.

Jak zbudować zaufanie wśród konsumentów?

Niezwykle istotne jest zbudowanie zaufania wśród klientów. Marka musi przede wszystkim oferować wysokiej jakości produkty i usługi. Jednak równie ważne mogą być doświadczenia klienta z obsługą. Przyjazne podejście do tematu reklamacji czy też możliwość dostawy zamówienia wpłyną pozytywnie na relacje z konsumentem. Pewien rodzaj więzi i lojalności można osiągnąć też poprzez kreowanie wizerunku eksperta w swojej branży. Darmowe szkolenia lub możliwość udziału w konferencjach może zainteresować wiele osób. Przy przeprowadzaniu takich działań ważna jest analiza wizerunku marki. Można ją przeprowadzić poprzez badania wśród odbiorców. Najpopularniejszą formą są wywiady telefoniczne, internetowe oraz papierowe kwestionariusze.

  • Świadomość natychmiastowa — jest to wskaźnik, który pokazuje, jaki procent ankietowanych wymienia markę jako pierwszą.
  • Spontaniczna świadomość marki — ukazuje, ilu respondentów deklaruje znajomość marki po przeczytaniu jej nazwy.
  • Świadomość wspomagana — najmniej znaczący wskaźnik. Pokazuje, czy konsument w ogólne zna daną markę.

Badania satysfakcji klienta pozwolą oszacować, czy stosowane metody przynoszą oczekiwane rezultaty. Nawet negatywne wyniki mogą być bardzo pomocne w przyszłości. Natomiast te pozytywne mogą zostać wykorzystane za uprzednią zgodą uczestników ankiet. Publikowanie opinii na stronie to jeden z najpopularniejszych i najskuteczniejszych sposobów na wzmocnienie wiarygodności. Nadanie firmie ludzkiej twarzy ma ogromne znaczenie.

Wizerunek firmy w relacjach biznesowych

Wizerunek przedsiębiorstwa jest kluczowy również w relacjach z kontrahentami. Sposób postrzegania danej organizacji może zachęcić do podjęcia współpracy. Pozytywne wrażenie przekaże więcej informacji, niż może się wydawać. Profesjonalizm, niezawodność i rzetelność w załatwianiu spraw biznesowych wzbudzi zaufanie. Na podobnej zasadzie powinien działać kontakt z pracownikami. Nieszanowanie swojego zespołu uniemożliwi zbudowanie silnej społeczności. Wypracowanie wizerunku firmy nie jest proste. Wymaga podejmowania szeregu działań i wytrwałości. Jednak efekty mogą być tak satysfakcjonujące, że warto podążać tą drogą. Nieprzerwane ulepszanie marki wpływa na jej rozwój i umacnia pozycję na rynku.

Na co zwrócić uwagę tworząc wizerunek przedsiębiorstwa?

Dla każdego konsumenta zakupy wiążą się z poświęceniem przynajmniej jednej z trzech walut. Jedną z nich są oczywiście pieniądze. Pozostałe to czas oraz nerwy. Wizerunek marki może wpłynąć na to, że odbiorcy będą w stanie włożyć więcej jednej waluty, jeśli zostaną przekonani, że zatrzymają inną. Wiele osób jest w stanie poświęcić więcej czasu tylko po to, aby oszczędzić trochę pieniędzy. Z kolei inni stawiają na wygodę i są gotowi dopłacić np. za szybką dostawę. Jeszcze inni chcą oszczędzić sobie nerwów i kupują coś, co istnieje już w ich świadomości. Waluty są więc wzajemnie wymienne, a od firmy zależy, którą z nich zaoferuje. Zbudowanie wizerunku przedsiębiorstwa w oparciu o oszczędność czegoś cennego dla odbiorcy, sprawi, że dana marka stanie się pierwszym wyborem.

Czy wizerunek przedsiębiorstwa ma znaczenie?

Wizerunek marki wpływa na cały proces zarządzania firmą. Przedstawienie wszystkich artykułów i usług zależy od tego, co ma być w nich przekazane. Obecnie nie sprzedaje się już samej rzeczy. Ważne jest wyobrażenie o niej, wzbudzone w świadomości grupy docelowej. Symboliczne znaczenie osadzone w produkcie ma odzwierciedlać cechy konsumenta, gdyż dokonuje on zakupu, aby wyrazić siebie. Kreowanie tego, jak postrzegany jest brand, jest więc niezwykle istotne. Wartość marki określana jest w dużym stopniu przez działania marketingowe, jakie podejmuje. Coraz więcej osób patrzy na to, jakie logo widnieje na opakowaniu. Pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa może wpłynąć na opinię klienta na temat jakości całej oferty. W ten sposób decyduje o jego zachowaniach zakupowych.

Wiedząc, czym jest wizerunek marki i jak go zbudować jest się na prostej drodze do zbudowania silnego przedsiębiorstwa. Warto jednak przemyśleć decyzję o podejmowaniu działań na szeroką skalę. W lokalnych i małych biznesach nie ma potrzeby tworzenia skomplikowanych strategii. Przy niewielkim zasięgu takich zakładów skuteczniejsze mogą okazać się zupełnie inne metody. Brak konkurencji i niezmienna społeczność zagwarantują przypływ klientów nawet bez prowadzenia kampanii marketingowej.

ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
Facebook logo Instagram logo Pinterest logo