Lubimy kosmiczne pomysły!
Masz takie? Napisz do nas: biuro@happy-island.pl
Przydatne strony:
Happy Island
ul. Cichociemnych 17
42-700 Lubliniec

Strategia marki – od czego zacząć?

Każde przedsiębiorstwo, które nastawione jest na rozwój i docieranie do nowych grup odbiorców, musi mieć dobrze opracowaną strategię budowania marki.

Składają się na nią działania umożliwiające wprowadzenie produktów czy usług na rynek w taki sposób, aby ich pozycja pozostała niezachwiana. Przemyślana strategia pozwala osiągnąć zamierzone cele i nieprzerwanie rozwijać firmę. Zły plan może pogrzebać szansę na wyróżnienie się na rynku. Dowiedz się, co zrobić, aby stworzyć system działań, który będzie idealnie dopasowany do Twoich wymagań.

Co to strategia marki?

Definicja może być formułowana na wiele sposobów. Mówiąc najprościej strategia rozwoju marki to sposób budowania tożsamości, która zakomunikuje odbiorcy, jakie zadania wyznacza sobie firma, jaką ma strukturę i co jest jej priorytetami. Pozwala to klientom szybko wychwycić mocne strony danego przedsiębiorstwa, które wyróżniają je na tle konkurencji. Można więc powiedzieć, że strategia ma określić, jaki wizerunek i ofertę należy stworzyć, aby zachęcić ludzi do zakupu i sprawić, żeby powracali do oferty. Z tego powodu planowanie jest bardzo ważnym elementem w prowadzonych działaniach promocyjnych.

Strategia budowania marki w kilku krokach

Skuteczna strategia komunikacji marki zależy przede wszystkim od wnikliwej analizy. Zanim zaczniesz projektować tożsamość swojej marki, warto zastanowić się, do kogo jest ona kierowana, jakie są jej największe wartości oraz jakie emocje ma wzbudzać. Te elementy są najważniejszymi aspektami planowania, gdyż stanowią one o nieszablonowych, przyciągających uwagę cechach firmy. Żeby ułatwić sobie zbudowanie dobrze dopasowanej strategii, można podążać za kilkoma sprawdzonymi krokami.

  1. Pierwszym etapem powinno być zastanowienie się, co jest podstawowym celem marki i jaka jest jej misja. Pozwoli to na określenie wartości wyróżniających firmę na tle konkurencji.
  2. Drugim krokiem jest analiza targetu, czyli konkretnej grupy potencjalnych klientów, do której marka kieruje swoje produkty lub usługi. Pozwoli to na dostosowanie strategii do realnych potrzeb odbiorców.
  3. Kolejny etap to już działania bardziej szczegółowe. Trzeba przemyśleć długoterminowe cele wraz z dopasowaną do nich identyfikacją wizualną. Głównym zadaniem jest określenie środków, w jakie warto inwestować, aby dotrzeć do klientów.
  4. Pozostaje zaplanowanie, które treści zostaną opublikowane w poszczególnych kanałach komunikacyjnych. Ważne jest też określenie częstotliwości pojawiania się nowych treści. Przygotowanie ich z wyprzedzeniem jest dużym ułatwieniem, jednak istotne są również działania marketingowe nawiązujące do bieżących wydarzeń i trendów.

Jak wygląda dobra strategia komunikacji marki?

Aby zaplanowane działania zostały odebrane w pożądany sposób, warto zastanowić się nad sposobami, które pomogą łatwo wdrożyć je w życie. Od tego zależy czy strategia pozostanie bezwartościowym dokumentem, który przekazuje tylko założenia teoretyczne, czy też stanie się wzorcem dla wszystkich publikacji marketingowych. Dlatego powinna ona być zbudowana zgodnie z kilkoma zasadami:

  • musi być prosta i zrozumiała dla każdego, kto będzie miał z nią kontakt; zazwyczaj jasne i krótkie myśli wyrażają więcej niż pięknie napisane hasła,
  • powinna być dopasowana do realiów marki; kopiowanie lub inspirowanie się innymi firmami lub podręcznikami do zarządzania może być zgubne,
  • musi określać bieżące działania firmy i to, co mają przynieść; skupianie się tylko na przyszłości może być odebrane jako nierealne do spełnienia obietnice.

Efekty dobrej strategii marki

Pomyślne wdrożenie w życie dobrze przemyślanej strategii przyniesie firmie szereg korzyści zarówno wizerunkowych, jak i finansowych. Długoterminowe cele pozwalają na stworzenie spójnego obrazu w oczach potencjalnych klientów. Skutkiem tego jest wysoka rozpoznawalność marki. Budowanie i rozwijanie takiej relacji z odbiorcami zapewni niezachwianą pozycję przedsiębiorstwa w swojej branży. Jest to więc świetna inwestycja w przyszłość.

Dodatkowo długofalowe, regularne działania przyczynią się do stałego wzrostu fanów i ambasadorów marki. Pozyskanie pierwszych sympatyków zadziała jak domino. Coraz większa atrakcyjność firmy będzie przyciągać coraz więcej osób. Zadowoleni klienci zaczną polecać produkty lub usługi swoim rodzinom, przyjaciołom i znajomym. Może to bezpośrednio przełożyć się na duży zysk i wzrost renomy. Dlatego, gdy już przyciągniesz klientów do swojej marki, pamiętaj o wywiązywaniu się z obietnic i wartości, które były zadeklarowane w komunikacji z odbiorcami.

Ile kosztuje strategia rozwoju marki?

Koszt zaprojektowania strategii marki zależny jest od wielu elementów. Przede wszystkim znaczenie ma wielkość danego przedsiębiorstwa. Większa firma stosuje zazwyczaj więcej kanałów komunikacyjnych. W związku z tym wymaga więcej treści, które muszą być publikowane z dużą częstotliwością. Dodatkowo duże marki konkurują z innymi branżowymi gigantami, których ciężej jest wyprzedzić w działaniach promocyjnych.

Równie skomplikowane może być zbudowanie strategii marek, które są nowe na rynku. Wiąże się to z dogłębną analizą każdego aspektu związanego z firmą, a także z jej rynkową konkurencją. Inne przedsiębiorstwa potrzebują tylko odświeżenia lub wprowadzenia kilku zmian. Jeszcze inne zlecają określenie strategii czasowej, obejmującej tylko najbliższe miesiące. Z powodu tylu możliwości określenie ceny usługi planowania jest problematyczne. Koszt może wahać się od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
Facebook logo Instagram logo Pinterest logo