Czy logo firmy ma znaczenie?
10 grudnia, 2021Założenie jakiejkolwiek działalności gospodarczej na obecnym rynku wiąże się z koniecznością zapewnienia firmie rozpoznawalności. Zaistnienie na tle konkurencji ma kluczowe znaczenie. Podstawą tego działania jest stworzenie znaku, który będzie wyróżniał strategię, wizję i misję, jakie postawiła sobie marka. Dlatego projektowanie logo nie powinno być pomijane nawet przez początkujących przedsiębiorców. Istnieje jednak kilka ważnych wskazówek, które należy mieć na uwadze, aby gotowe logo spełniało wszystkie wymagania. Z czego więc musi składać się profesjonalny projekt? Czy naprawdę jest aż tak istotny? Zobacz poradniki i narzędzia, które pomogą Ci znaleźć odpowiedzi na te pytania.
Co to jest logo, a co logotyp?
Logo i logotyp to pojęcia, które bardzo często używane są zamiennie, ale oba mają inne znaczenie. Każda firma może posiadać logo, a oprócz tego, osobno funkcjonujące logotyp i sygnet. Wszystko zależy od tego, jak przeprowadzona zostanie identyfikacja wizualna. Na samym początku warto jednak dowiedzieć się, co dla przedsiębiorstwa znaczy logo, a co logotyp. Rozbieżności te wbrew pozorom mogą okazać się niezwykle istotne.
Najprościej mówiąc, logo to znak charakterystyczny każdej marki. W jego skład wchodzi zazwyczaj symbol graficzny, sygnet oraz przekaz tekstowy, czyli logotyp. Warto jednak wiedzieć, że nie jest to reguła pozbawiona wyjątków. Gotowe logo może być złożone z samego sygnetu lub logotypu. Z jednej strony jest ono wtedy czyste i minimalistyczne w swojej estetyce. Z drugiej może niestety stracić pewne walory, gdyż każdy element pełni inne funkcje.
Głównym tematem wyrazu logotyp jest oczywiście logo. Nic więc dziwnego, że są to pojęcia mylone przez wiele osób. Niemniej jednak końcówka „typ” pozwala zdefiniować cały wyraz, jako rodzaj grafiki, wykorzystany do przedstawienia samego obrazu w sposób tekstowy. Logotyp jest więc niczym innym, jak graficznie zapisaną nazwą marki. Dodatkowo różni się od logo tym, że może być przedstawiany jako osobna część identyfikacji wizualnej.
Z kolei sygnet jest małym symbolem graficznym, który najczęściej znajduje się obok, nad lub pod logotypem. W niektórych przypadkach może się zdarzyć, że będzie z nim nawet połączony. Sygnet jest częścią składową logo, ale podobnie jak logotyp, może funkcjonować również jako samodzielny element identyfikacji wizualnej. Najlepsze przykłady tych symboli kojarzą się od razu z daną marką. Są więc formą odnośnika, który ma zachęcić do przypomnienia sobie i zobaczenia całości.
Czy logo firmowe jest potrzebne?
Na samym początku ścieżki biznesowej każdy stara się oszczędzać. Początkujący przedsiębiorcy kupują jedynie niezbędne do działania lub wymagane prawnie rzeczy. Usługi projektowania logo i całej identyfikacji nie są priorytetowym wydatkiem. Jednak odpuszczanie go przez dłuższy czas może mieć bardzo negatywny wpływ na sukces firmy. Jest to spowodowane tym, że wizerunek firmy jest budowany na wielu polach jednocześnie. Nie wystarczy więc skupić się na serwisie internetowym czy atrakcyjnej siedzibie. Nie może zabraknąć dobrego logo i innych elementów komunikacji wizualnej. Bez zapewnienia marce rozpoznawalności, prędzej czy później, zginie ona w gąszczu zamienników.
Przede wszystkim, logo dla firmy ma ogromne znaczenie od strony reklamowej. To od niego zależy, czy potencjalny klient zapamięta markę pozytywnie, ale także, czy ją w pierwszej kolejności zauważy. Większość ludzi jest wzrokowcami, więc lepiej zapamiętują proste znaki graficzne niż skomplikowane nazwy. Dlatego gotowe logo powinno przekazywać informację o podstawowym profilu działalności. Dodatkowym atutem będzie zawarcie w nim pewnych emocji, misji czy zasad, którymi firma się kieruje. Jest wtedy duża szansa, że odbiorca zapamięta te wartości podświadomie.
Nie można oczywiście zapominać o długofalowym efekcie, jaki pozostawia swoje logo. Jest to wzrost zaangażowania i lojalności klientów, ale także pracowników. Stworzenie atrakcyjnego symbolu i posługiwanie się nim w odpowiedni sposób zwiększają szansę na zapisanie się marki w pamięci odbiorców. Kolor lub krój pisma użyte w projekcie mogą szybko przynosić na myśl konkretne artykuły, lub usługi. Ludzie bardzo często wybierają coś, co już znają. Dlatego niezmiernie ważnym zadaniem jest jak najszybsze dotarcie do grupy odbiorców, która zostanie z daną marką na długi czas.
Obecnie logo dla firmy ma też znaczenie prestiżowe. Wpływa na to, czy przedsiębiorstwo jest postrzegane jako profesjonalne, czy bardziej amatorskie. Znak może wydawać się niepotrzebny, ale bez niego różne artykuły wydają się często niegodne zaufania. Kiedy marka umieszcza swoje logo na produkcie, pokazuje w ten sposób, że gwarantuje jego wysoką jakość. Ułatwia to też odnalezienie konkretnej rzeczy wśród setek podobnych, pochodzących od innych producentów.
Z czego składa się profesjonalne logo dla firmy?
Projektowanie logo może zawsze zostać zlecone profesjonaliście. Istnieją jednak też programy, które umożliwiają stworzenie swojego znaku osobiście. Wybór zależy oczywiście od budżetu oraz od wiary we własne umiejętności. W każdym z przypadków warto wiedzieć, jakie cechy powinno przedstawiać gotowe logo. Zaimplementowanie ich zagwarantuje skuteczność i atrakcyjność przekazu.
- Przejrzystość i czytelność — potencjalni klienci muszą przede wszystkim odebrać przekazywane informacje. Nadmiar elementów, kolorów lub ich złe zestawienie powodują szum. Logo staje się przez to niezrozumiałe i trudne do zapamiętania. Dlatego w ostatnich latach można zaobserwować tendencję do upraszczania znaków przez duże firmy.
- Oryginalność — projektowanie logo powinno odbywać się w zgodzie z wartościami przedsiębiorstwa. Musi zawierać przekaz o tym, do czego firma dąży. Znak musi też wyróżniać się na tle konkurencji. W niektórych branżach stworzenie kreatywnego projektu może być sporym wyzwaniem. Oryginalne logo przyniesie jednak widoczne korzyści.
- Użyteczność — warto zastanowić się, po co firmie logo, a po co logotyp czy sygnet. Należy przemyśleć, gdzie gotowe symbole będą najczęściej używane. Poziom ich skomplikowania i czytelności powinien być dostosowany do kanału komunikacji. Wszystkie wytyczne na ten temat powinna zawierać księga znaku.
Czy samo logo wystarczy?
Każdego dnia umysły potencjalnych klientów są bombardowane informacjami o tysiącach marek. Stwarza to chaos, w którym samo logo może sobie nie poradzić. Konieczne jest więc wsparcie, które pomoże w dotarciu do odbiorców. W tym celu powstał branding, którego zadaniem jest zbudować silną relację marki z grupą docelową. Stanowi program działań, które mają nadać znaczenie firmie. W cały ten plan wchodzi również identyfikacja wizualna, a logo jest pewnego rodzaju zwieńczeniem. Ma ono spinać wszystkie komunikaty i założenia.
Wyzwaniem jest zbudowanie charakterystycznych elementów swojej marki w taki sposób, aby utrwaliła się ona na rynku. Przede wszystkim ma jednak trafić do świadomości konsumentów. Celem tego jest też zbudowanie pozytywnego wizerunku, który wpłynie na wzrost sprzedaży artykułów czy usług. Przykładem może być zaimplementowanie w tożsamość przedsiębiorstwa walki o środowisko naturalne i ekologię. Branding stanowi więc pewne tło, które pomaga dobrze skierować przekaz, którym może być logo. Otwieranie działalności z gotową strategią działania może znacznie przyspieszyć rozwój firmy.
Czy warto zmieniać logo marki?
Częstym dylematem osób prowadzących działalność gospodarczą jest to, czy ich logo wciąż działa. Jest to najbardziej popularne w firmach, które istnieją na rynku od wielu lat. Prężny rozwój zasłania możliwości osiągnięcia jeszcze wyższego miejsca wśród konkurencji. Zmianom towarzyszy też często obawa o lojalnych klientów, dla których marka jest rozpoznawalna. Mimo wszystko warto zastanowić się nad tym, czy trzymanie się określonych wzorów przez długi czas, nie działa jak hamulec. Nawet największe przedsiębiorstwa decydują się na odświeżenie wizerunku. Wystarczy spojrzeć na to, jak różni się logo, którego używali kiedyś, od tego, którym podpisują się obecnie. Jeszcze kilka lat temu królowały masywne, odważne kolorystycznie, ciosane grubą kreską logotypy. Dzisiaj takie projekty nie robią już na nikim wrażenia. Dlatego, jeśli firma nadal się rozwija, jej symbol powinien dotrzymać kroku.