Mockup (makieta, atrapa) to określenie używane w kontekście tworzenia stron internetowych. Najczęściej oznacza prototyp aplikacji lub layoutu. Za pomocą tego narzędzia można przedstawiać logo, wizytówki, ulotki, a także inne projekty. W ten sposób lepiej wizualizuje się ostateczny wygląd produktu na etapie jego tworzenia. Dobrze przygotowany mockup usprawni późniejszą pracę grafików czy projektantów. Dowiedz się, jak przebiega proces tworzenia takiej makiety.
Co to jest mockup?
Wyobraźnia pozwala zobrazować w myślach efekt całej pracy twórczej. Przeniesienie pomysłu na postać cyfrową sprawia, że proces przebiega szybciej i przynosi lepsze rezultaty. Klienci bardzo często potrzebują jednak prezentacji, na której podstawie można stwierdzić, jak design grafiki, wizytówki czy innego projektu będzie wyglądał w rzeczywistości. Właśnie wtedy korzysta się z mockupu.
Makieta służy więc do wizualizacji cyfrowej, która działa podobnie do wyobraźni. Wykorzystując modele 3D, można przedstawić zastosowanie projektu. Jeśli jest to business card, to dobrym pomysłem jest pokazanie jej na grafice w otoczeniu innych przedmiotów. Plakaty najlepiej przedstawiać oczywiście na ścianie. Użycie takich szablonów (ang. templates) pomaga klientowi zobaczyć, czy zamówiony projekt graficzny spełnia postawione oczekiwania.
Do czego wykorzystuje się mockup?
Stosowanie mockupów jest coraz bardziej popularne. Grafiki tego typu wykorzystuje się obecnie w wielu branżach, ponieważ pozwalają lepiej zaprezentować oferowane produkty. W zależności od potrzeb klienta agencja kreatywna czy studio projektowe mogą wykonać różne templatki.
Logo
Jest to jeden z najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej każdej firmy. Ma on znaczny wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa przez odbiorców. Może wywoływać pozytywne emocje i chęć utożsamienia się z marką. Dlatego, zanim design logo zostanie zatwierdzony, warto porównać kilka propozycji. Przedstawienie ich w formie cyfrowej grafiki, czyli mockupu pozwoli klientowi wyobrazić sobie, jak projekt będzie wyglądał w rzeczywistości. Aby odpowiednio zobrazować logo, najlepiej pokazać je na templatkach z wizytówką, papierami firmowymi lub na służbowych teczkach czy samochodach.
Strona internetowa
Mockup nie jest stosowany tylko w przypadku drukowanych produktów. Równie dobrze sprawdza się w prezentacji stron internetowych. Stosuje się tutaj dwie formy mockupów:
lo-fi mockup – template obrazujący wstępny projekt strony, zawierający bardzo mało szczegółów,
hi-fi mockup – prezentuje końcową wersję strony razem ze wszystkimi elementami, kolorystyką czy wizualizacją podstron.
Wizytówki
Jednym z najczęściej wykonywanych firmowych projektów jest template wizytówki. Stosowanie mockupu do zobrazowania tzw. business card pozwala na umieszczenie jej w wizytowniku, na biurku lub w otoczeniu innych przedmiotów. Popularnym motywem jest też przedstawienie ręki, trzymającej karteczkę z proponowanym designem.
Aplikacja mobilna
W przypadku aplikacji stosuje się podobne zabiegi jak przy tworzeniu wizualizacji stron internetowych. Na początku powstaje tylko ogólny zarys, dzięki któremu można określić funkcjonalność poszczególnych elementów. Dopiero później grafik wykonuje mockup przedstawiający ostateczny wygląd aplikacji. Tworzona jest także templatka, na której projekt umieszczany jest na smartfonie.
Ulotki
Małe materiały reklamowe mogą przyjmować różne kształty i formy. Dlatego w wielu przypadkach ciężko jest wyobrazić sobie, jak będzie wyglądała na nich zaprojektowana grafika. Mockup jest narzędziem, które może rozwiązać ten problem. Można zastosować templatkę podobną jak przy wizualizacji wizytówek. Dzięki temu klient będzie mógł bez problemu wyobrazić sobie ostateczny wygląd ulotki. Szczególną uwagę trzeba przyłożyć do projektów dwustronnych i składanych. Przedstawienie ich w prawidłowy sposób wymaga nieco więcej pracy.
Jakie są zalety używania mockupów?
Używając mockupów, można pokazać grafikę lub inny projekt w wielu płaszczyznach. Dzięki temu można szybko wprowadzić niezbędne poprawki. Co więcej, tworzenie makiet nie jest bardzo czasochłonne. Projektanci mogą bez problemu znaleźć wiele edytowalnych plików, które wymagają tylko wstawienia przygotowanej grafiki.
Czy warto korzystać z mockupów?
Stosowanie mockupu, czyli makiety jest bardzo przydatne. Dzięki wykorzystaniu elementów 3D klienci mogą zobaczyć grafiki przed ich wykonaniem. Każda templatka nie musi być osobno drukowana. Firma ma więc szansę zaprezentować swoją pracę w ciekawym i tańszym formacie.