Brand space – co to takiego?

Coraz więcej firm skupia się głównie na marketingu online. W dobie Internetu stwarza on najwięcej możliwości dotarcia do właściwej grupy odbiorców. Warto jednak pamiętać, że to możliwość zobaczenia i dotknięcia produktów wzbudza największe emocje. W związku z tym nie należy zapominać o odpowiednich narzędziach do prowadzenia działań reklamowych offline. Brand space to przestrzeń, gdzie klienci mogą osobiście poznać markę i doświadczyć jej największych zalet. Stworzenie takiego środowiska dla odbiorców zapewni pozytywne zaskoczenie spowodowane odkrywaniem czegoś nowego. Sprawdź, jak za pośrednictwem wnętrza można komunikować wartości przedsiębiorstwa.

Więcej niż logo na ścianie — czym jest brand space?

Brand space nie ma być zwykłą ścianką wystawową, na której leżą produkty oświetlone przez neonowe logo. Ma to być mała, fantastyczna kraina, w której klient może doświadczyć i dotknąć tego, czym jest dana marka. Space branding ma pomóc wprowadzić Twoich klientów w to, czym dla Ciebie jest:

  • wizerunek przedsiębiorstwa,
  • historia firmy,
  • wizja marki.

Celem takich przestrzeni jest nie tylko podniesienie sprzedaży, ale przede wszystkim pokazanie odbiorcom swoich wartości. Buduje to lojalność i zwiększa zaangażowanie w komunikację z firmą. Dzięki temu skrawek pomieszczenia staje się reklamą, która jednocześnie stanowi produkt. Tego typu aranżacje wnętrz przeznaczone są głównie dla firm, które stawiają na budowanie silnej relacji z konsumentem.

Od produktu do doświadczenia — jak tworzyć firmową przestrzeń?

Każda przestrzeń firmowa będzie się różnić. Nie da się stworzyć jednego podziału na rodzaje aranżacji wnętrz. Można jednak z dużą dozą pewności stwierdzić, czy dana firma stawia bardziej na doświadczenie klienta, czy na wyeksponowanie produktu. Design i space branding mogą zdradzić bardzo dużo o podejściu do marketingu i wartościach marki. Idąc tym tropem, można ocenić czy dana przestrzeń została zaprojektowana pod sprzedaż, czy też pod zaangażowanie odbiorcy.

  • Wysoka sprzedaż/niskie zaangażowanie — w tej kategorii znajdują się głównie wielkie sklepy markowe, w których skupienie klienta kradną produkty.
  • Wysoka sprzedaż/wysokie zaangażowanie — ten typ to przede wszystkim tymczasowe stoiska w specjalnych miejscach takich jak galerie handlowe. Ograniczony czas sprzedaży i niewielki asortyment sezonowych produktów sprawiają, że zainteresowanie marką rośnie wraz ze sprzedażą.
  • Niska sprzedaż/niskie zaangażowanie — wpisują się tutaj muzea i galerie założone przez największe przedsiębiorstwa głównie z branż samochodowej i spożywczej. W takich miejscach przedstawiana jest głównie historia firmy, ale nie ma tam żadnych elementów umożliwiających doświadczenie marki. Te przestrzenie nie skupiają się też na sprzedaży żadnych produktów.
  • Niska sprzedaż/wysokie zaangażowanie — w tej grupie znajdują się miejsca, gdzie marce daje się życie. Bezpośrednia sprzedaż nie jest celem. Producent skupia się tam na pokazaniu swojej firmy i oferty. W branży samochodowej te przestrzenie umożliwiają np. symulacje jazdy po trudnych torach lub testowe przejażdżki wybranym modelem.

Co zagospodarowanie przestrzeni mówi o firmie?

Oczywiście nie każda marka może pozwolić sobie na zorganizowanie oryginalnej przestrzeni. Aranżacja takiego wnętrza wymaga sporych nakładów finansowych, które zazwyczaj trzeba naliczać co sezon. Niektóre firmy działają też tylko online, więc fizyczne miejsce sprzedaży nie jest im potrzebne. Brand space jest więc elementem wyróżniającym. Wyciąga on produkt z szeregu podobnych i nadaje mu charakter. Pozwala doświadczyć klientowi tego, co dany przedmiot reprezentuje. Skrawek przestrzeni staje się reklamą, hasłem i ambasadorem marki, która zyskuje wizerunek najlepszej w swojej dziedzinie.