Space branding — czy wystrój biura ma znaczenie?

Wchodząc do wnętrza komercyjnego, każda osoba oczekuje, że bez problemu znajdzie się w nowej przestrzeni. Doświadczenie użytkownika musi być pozytywne, aby chciał on wrócić w przyszłości. Dlatego niezmiernie istotne jest zadbanie o przyjazną atmosferę i przekazanie wartości marki przez stylizację otoczenia. Wraz z rozwojem technologii i zmieniającymi się trendami projektowanie wnętrz komercyjnych obejmuje coraz więcej płaszczyzn. W odpowiedzi na stale rosnące oczekiwania rynku powstały profesjonalne firmy, które specjalizują się w space brandingu. Ich zadaniem jest stworzenie przestrzeni, która wzbogaci relacje firmy z klientami. Z tego powodu zlecenie designu biura takiemu zespołowi może być dobrą inwestycją.

Czym jest wayfinding i space branding?

Wayfinding i space branding to zintegrowane elementy aranżacji wnętrz komercyjnych. Za tymi pojęciami kryją się działania, które pozwalają zaprojektować doświadczenia odwiedzających i zaprezentować charakter firmy w miejscu pracy. Wayfinding to system znaków i wskazówek, rozwiązujących problemy przestrzenne. Dzięki nim odbiorca zawsze wie, w którym miejscu budynku się znajduje, a także, w jakim kierunku się udać. Poczucie orientacji w nowym otoczeniu jest wyjątkowo istotne. Oszczędza czas klienta i zwiększa jego pewność w działaniach, co ma bezpośredni wpływ na pozytywne doświadczenia z marką. Dobry wayfinding tworzy się, wykorzystując takie elementy jak:

  • oznakowania wolnostojące, naścienne i wiszące,
  • punkty charakterystyczne,
  • interaktywne materiały informacyjne np. tablice,
  • papierowe materiały informacyjne.
  • komunikaty werbalne,
  • mapy i GPS.

Wayfinding obejmuje więc praktyczne przedmioty, które pomagają stworzyć plan otoczenia w głowach klientów. Space branding obejmuje detale architektoniczne i graficzne, które podkreślają charakter miejsca pracy. Zazwyczaj są to proste kompozycje, które łatwo wpadają w oko. Są one rozwinięciem wszystkich wizualnych elementów, które przedstawiają firmę. Mają opowiadać historię marki i pokazywać kluczowe dla niej wartości.

Jak stworzyć dobry wayfinding?

Dla klienta największe znaczenie ma możliwość bezproblemowego dotarcia do swojego celu. Dlatego powinien być w stanie szybko określić, jak może tam dotrzeć. Z tego powodu projektując przestrzeń komercyjną, należy zwrócić uwagę na kilka czynników. Przede wszystkim trzeba określić, czy w każdym punkcie biura lub open space-u jest czytelny znak, który wskazuje dokładne miejsce pobytu. Drugą kwestią jest wyznaczenie dróg i wypisanie konkretnych celów. Dzięki temu użytkownicy nie będą musieli błądzić, a nowo zatrudnione osoby szybko odnajdą się w miejscu pracy.

Istotny jest też sposób przedstawienia wszystkich wskazówek. Wyraźne i proste komponenty są o wiele łatwiejsze do przetworzenia. Dzięki nieskomplikowanym kształtom można wyobrazić sobie mapę terenu i bez problemu odnaleźć się w nowej przestrzeni. Przyjemne doświadczenia z odkrywaniem miejsca przełożą się później na utrwalenie danego otoczenia w pamięci. Kiedy użytkownik nie ma wystarczająco wielu informacji, to pojawiają się komplikacje i nerwowość. Niekompletny lub niejasny system komunikacji może przynieść negatywne skutki dla wizerunku marki. Zmęczony błądzeniem klient może zrezygnować z ponownego pojawienia się w miejscu sprzedaży lub biurze.

Dlaczego space branding jest tak ważny?

Space branding jest ważnym narzędziem, które pozwala przekazać najważniejsze wartości danej organizacji poprzez design wnętrza komercyjnego. W ten sposób buduje się świadomość marki w głowach zarówno klientów, jak i pracowników. Z tego powodu dla większości przedsiębiorców organizacja miejsca pracy lub sprzedaży jest tak samo ważna, jak dobrze zaprojektowane logo czy strona internetowa. Oprócz jasnego komunikowania kluczowych wiadomości space branding może przynieść znaczące korzyści:

  • rozwój relacji pomiędzy marką i pracownikami, którzy lepiej zrozumieją ich wpływ na firmę,
  • wzbudzenie poczucia przynależności zarówno w klientach, jak i pracownikach,
  • poszerzenie świadomości o celach marki,
  • wyeksponowanie innych elementów identyfikacji wizualnej,
  • stworzenie spójnego wizerunku i nowego języka komunikacji z klientami.

Niepowtarzalny design biura czy innego lokalu komercyjnego jest graficzną reprezentacją marki. Dlatego na obecnym rynku projektowanie wnętrz jest nieodzownym elementem marketingu.

Jak stworzyć spójną przestrzeń w miejscu pracy?

Wnętrze komercyjne powinno zachowywać harmonię pomiędzy tradycją i charakterem danego miejsca. Ważne są również oczekiwania zarówno klientów, jak i właścicieli. Sam budynek może być wielką inspiracją do stworzenia oryginalnego designu. W podążaniu za unikalnością nie można jednak zapominać o doświadczeniach użytkowników. Żadne biura, open space-y czy lokale sprzedażowe nie będą zachęcały do ponownych odwiedzin, jeśli nie stworzą przyjaznej atmosfery do pracy lub zakupów. Dlatego zawsze należy skupić się na tym, co klient może dostać w firmie. Pobyt w danym wnętrzu ma być dla niego przyjemnością.