Projektowanie obiektów handlowych – jakie znaczenie ma dobry design?

Z dnia na dzień wzrasta świadomość klientów i odbiorców marek. Coraz większe znaczenie w świecie marketingu i sprzedaży mają kwestie związane z odpowiednio zaprojektowanym i prawidłowo wykonanym designem. Dowiedz się, jak tego rodzaju zagadnienia powinny być uwzględniane w kontekście projektowania obiektów handlowych.

Obiekty handlowe – co je charakteryzuje?

Obiektem handlowym można nazwać każdy budynek lub przestrzeń użytkową, której przeznaczeniem jest umożliwienie dokonywania sprzedaży detalicznej. Obecnie można spotkać kilka rodzajów takich miejsc, jednak wciąż najpopularniejszymi są mniejsze i większe galerie handlowe oraz sklepy wolnostojące.

Główną funkcją, jaką pełnią obiekty handlowe (zwłaszcza te, które przyjmują dość spore rozmiary) jest zgromadzenie atrakcyjnych sklepów, które będą generować zysk. Wynajęcie przestrzeni w tego rodzaju miejsc związane jest z nanoszeniem comiesięcznej opłaty, której wysokość jest zależna od czynników takich, jak:

  • rozmiar powierzchni użytkowej sklepu,
  • wielkość powierzchni całościowej,
  • popularność obiektu handlowego,
  • zlokalizowanie sklepu oraz galerii.

Początkowo obiekty handlowe pełniły wyłącznie funkcję użytkową, coraz częściej jednak przykuwa się uwagę nie tylko do praktyczności projektu, ale również jego atrakcyjności wizualnej. Właściciele tego rodzaju przestrzeni kładą coraz większy nacisk na to, aby przestrzenie te charakteryzowały się dobrym designem. Wpływa to bowiem w znacznej mierze na to, w jaki sposób przestrzeń odbierana jest przez klientów, co natomiast ma bezpośredni wpływ na zysk.

Czym jest design w znaczeniu obiektów handlowych?

Design jest to nic innego jak termin, który oznacza projektowanie i tworzenie różnego rodzaju wytworów (zazwyczaj użytkowych, ale nie tylko). Na czynność tą składa się wiele różnych działań, mających na celu zaprojektowanie, a także stworzenie danego dzieła. Pojęcie odnosi się przede wszystkim do wyglądu, ale niekiedy jest ono również rozszerzane o takie cechy jak kwestie związane z praktycznością, funkcjonalnością, przydatnością i ergonomią danego wytworu. 

Wiele osób uważa, że design jest nieodłącznym elementem tworzenia obiektów handlowych. Korzysta z nich bowiem na co dzień wiele osób, która generuje różnego rodzaju potrzeby związane zarówno z kwestiami wizualnymi, jak i funkcjonalnymi. Dzięki odpowiedniemu projektowi budynek czy przestrzeń umożliwiające handel mogą przyciągać uwagę, a także zachęcać do korzystania z oferowanych usług lub produktów.

W kontekście przestrzeni użytkowych takich, jak miejsca handlu np. sklepy, kawiarnie, restauracje, hotele, ogromne znaczenie ma design funkcjonalny. Miejsca te powinny być bowiem nie tylko estetyczne i przyciągające wzrok klientów, ale również wygodne i praktyczne. Najczęściej projektowaniem takich przestrzeni zajmują się profesjonaliści, którzy posiadają odpowiednie wykształcenie w dziedzinie wzornictwa przemysłowego.

Dobry design obiektów handlowych – na co zwrócić uwagę?

To, w jaki sposób zaaranżowana jest przestrzeń służąca do handlu, przekłada się bezpośrednio na komfort klienta, a także jego decyzje zakupowe. Kluczowe są przede wszystkim takie kwestie jak na przykład:

  • przyciągająca uwagę witryna sklepowa,
  • atrakcyjny szyld/logo obiektu, sklepu,
  • ergonomiczne rozłożenie poszczególnych elementów wyposażenia,
  • dobrze przemyślany punkt informacyjny,
  • możliwość swobodnego poruszania się po lokalu,
  • obecność czytelnych i wyczerpujących komunikatów,
  • prawidłowe oznakowanie całej przestrzeni,
  • przyjemne oświetlenie,
  • estetyczny i dostosowany do odbiorcy, a także rodzaju marki wystrój wnętrza (w tym kolory, faktura materiałów, produkty, wyposażenie).

Reasumując, aranżacja przestrzeni sklepowej ma ogromne znaczenie dla klienta pod względem jego odbioru całej firmy. Właściwe zaaranżowanie i atrakcyjny wygląd przestrzeni sklepowej są więc niezwykle istotne i mogą przyczynić się do zwiększenia popularności, a także liczby wykonywanych transakcji w punkcie sprzedaży, jakim jest obiekt handlowy.