Lubimy kosmiczne pomysły!
Masz takie? Napisz do nas: biuro@happy-island.pl
Przydatne strony:
Happy Island
ul. Cichociemnych 17
42-700 Lubliniec

Jak kolory wpływają na decyzje zakupowe klientów?

Może się wydawać, że kolorystyka marki czy wnętrza firmy nie jest pierwszym czynnikiem zakupowym, który przychodzi na myśl.

Nic bardziej mylnego – wybrane barwy to coś więcej niż tylko walor estetyczny. W jaki sposób kolory wpływają na klientów i jak zastosować tę wiedzę w praktyce planując np. strategię biznesową?

Psychologia kolorów – na czym polega?

Psychologia kolorów to bardzo ciekawa, oparta na badaniach i testach, dziedzina neuro marketingu. Jako definicję można przytoczyć stwierdzenie, że jest to nauka o barwach jako wyznaczniku ludzkiego zachowania. Według tej koncepcji kolorystyka ma wpływ na różne, nawet drobne elementy codziennego życia, od zmian nastroju człowieka aż po jego impulsywne wybory żywieniowe.

Czy kolor może wpłynąć na wielkość sprzedaży?

Nie istnieje jeden uniwersalny kolor, który w określonej branży sprawdzi się najlepiej i zagwarantuje największy przypływ klientów. Do zagadnienia psychologii barw należy podejść kompleksowo. Różne odcienie i pigmenty wywoływać będą wśród konsumentów inne emocje. Tylko znając znaczenie poszczególnych kolorów, będzie można umiejętnie wykorzystywać je w komunikacji marki czy aranżacji firmowego wnętrza.

Kolory i ich wpływ na konsumenta

Konsumenci mniej lub bardziej świadomie reagują na różne kolory – niektóre barwy pobudzają do działania, inne natomiast uspokajają czy wzbudzają zaufanie. Warto znać choć podstawowe konotacje kolorystyczne, aby projektować świadomą komunikację, która będzie mieć znaczące przełożenie na decyzje zakupowe klientów.

Czerwony

Barwa czerwona wykorzystywana jest zwykle, aby zachęcić klientów do szybkich, impulsywnych zakupów. Jest to również jeden z najczęściej używanych kolorów w historii marketingu. Budzi intensywne i silne reakcje emocjonalne, dlatego świetnie sprawdzi się zarówno na znakach informujących o wyprzedaży, jak i w sieciach fast-food, gdzie liczy się czas i uwaga konsumenta.

Zielony

Ten kolor to zwykle uosobienie harmonii i spokoju. Dobrze sprawdzi się w firmach medycznych czy farmaceutycznych. Ta barwa pomoże również zapewnić konsumentów np. o naturalności czy organiczności produktów, dlatego jest niezwykle chętnie wybierana przez producentów kosmetyków czy zdrowej żywności.

Niebieski

Kolor niebieski najczęściej uosabiany jest z zaufaniem, wierzytelnością i autorytetem. Wykorzystywany jest szczególnie chętnie w bankach czy centrach ubezpieczeń, a także w branży technologicznej i medycznej. Po czerwieni, jest to druga najczęściej wykorzystywana w marketingu barwa. Różne jej odcienie pomagają nawiązać pozytywną relację z klientem.

Żółty

Kolor radości i optymizmu, ale także zazdrości. Ma dwojakie znaczenie i zastosowanie – z jednej strony jako pozytywna barwa skłaniająca do działania, z drugiej jako ostrzeżenie w znakach drogowych. Żółty, podobnie jak czerwony, dobrze sprawdzi się na przyciskach CTA czy reklamach obniżek cen.

Czarny

Czerń od zawsze kojarzona jest z luksusem i elegancją. Bardzo często wykorzystuje się ją w komunikacji, aby pokazać profesjonalizm czy zaakcentować niezwykłość produktu. Marketerzy także chętnie wybierają ją do identyfikacji wizualnych, ponieważ dobrze łączy się z praktycznie każdym innym kolorem na kole barw.

Biały

Biel to czystość, doskonałość, świeżość i niewinność. Jest to najbardziej uniwersalna barwa, często wykorzystywana jako baza czy tło dla innych kolorów. W swojej komunikacji czy aranżacji przestrzeni szczególnie chętnie sięgają po nią firmy kosmetyczne.

 

Kolory w komunikacji marki to ważny element, jednak warto pamiętać, że powinny one jedynie dopełniać przekaz. Znaczenie barw jest często na tyle nieświadomie kodyfikowane w głowach konsumentów, że strategia oparta tylko na wykorzystaniu odpowiednich odcieni w reklamach może nie być skuteczna. Dobrze jednak zapoznać się z teorią psychologii kolorów i spróbować wykorzystać ją podczas aranżacji przestrzeni w firmie czy projektując informacje dla klientów.

ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
Facebook logo Instagram logo Pinterest logo