Jak eksponować towar w sklepie odzieżowym?
4 września, 2023Prowadzisz sklep odzieżowy i zastanawiasz się, jak najlepiej wyeksponować w nim dostępny towar? Chcesz wiedzieć, jakie ubrania powinny znaleźć się w witrynie sklepowej? Sprawdź, co jest najważniejsze w planowaniu rozłożenia towaru w sklepie odzieżowym.
Dlaczego prawidłowa aranżacja sklepu odzieżowego jest ważna?
Nie każdy właściciel sklepu odzieżowego zdaje sobie sprawę, jak ważne jest prawidłowe rozplanowanie towaru w sklepie. Dobra ekspozycja produktów niesie jednak za sobą wiele korzyści, które bezpośrednio przyczyniają się do zadowolenia klientów, a co za tym idzie zwiększenia sprzedaży. Dodatkowo prawidłowo rozplanowana przestrzeń umożliwia sprzedawcy wdrożenie zamierzonych decyzji zakupowych wśród klientów. Dysponując więc sklepem odzieżowym, należy zainwestować w atrakcyjną wizualizację towaru, tak aby prowadzenie tej formy biznesu było jak najbardziej efektywne. Do zalet, jakie niesie za sobą dobra ekspozycja towaru, można zaliczyć przede wszystkim:
- ułatwienie klientom podejmowania decyzji zakupowych,
- wyróżnienie odzieży, którą chce się sprzedaż w pierwszej kolejności,
- zachęcenie potencjalnych klientów do skorzystania z oferty,
- zwiększenie komfortu klientów podczas zakupów,
- lepsza organizacja przestrzeni, a co za tym idzie łatwiejszy proces sprzątania i wykładania nowych towarów.
Ekspozycja towaru w sklepie odzieżowym — jak zrobić to dobrze?
Sklep odzieżowy to wyjątkowe miejsce, w którym prawidłowa organizacja ułatwia zachowanie porządku, a co za tym idzie, zwiększenie komfortu zakupów. Właściciel powinien poświęcić odpowiednio dużo czasu na dokładne przemyślenie strategii ekspozycji, tak aby wszystkie produkty prezentowały się atrakcyjnie. Istnieje kilka zasad, jakimi dobrze się kierować podczas układania towaru odzieżowego w sklepie.
Mniej, znaczy więcej
W sklepach, które cieszą się renomą i uznaniem, można zauważyć, że towar zazwyczaj wyłożony jest w minimalnej ilości. Minimalizm ekspozycyjny cieszy się ogromnym zainteresowaniem z wielu powodów. Po pierwsze tego rodzaju działanie sprawia, że w sklepie znacznie łatwiej jest zachować porządek. Po drugie klient nie czuje się przytłoczony ilością produktów.
Wykładając towar na półki i wieszaki, należy więc zadbać o to, aby próg ekspozycyjny, a więc liczba wystawionych produktów, nie został przekroczony. Najlepiej, jeśli klient będzie miał dostęp do wszystkich rozmiarów danej części garderoby, co da mu możliwość dostosowania produktu do własnych preferencji.
Całą resztę towaru można schować w magazynie lub dodatkowych szafkach, jeśli takie znajdują się w sklepie.
Przyciągnięcie uwagi klienta
Ekspozycja w sklepie odzieżowym powinna być przede wszystkim ciekawa. Na samym wejściu warto umieścić te ubrania, które aktualnie są w trendach modowych. Wszystkie sekcje w sklepie powinny również pasować do siebie wizualnie. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest sięgnięcie po kilka sposobów ekspozycji towarów. Do najpopularniejszych należą:
- wieszaki małe stojące,
- wieszaki większe ścienne,
- manekiny całopostaciowe,
- manekiny krawieckie,
- stoliki,
- lady.
Zróżnicowanie ekspozycji towaru sprawi, że klient znacznie lepiej odnajdzie się w całej przestrzeni, a co za tym idzie, szybciej znajdzie dokładnie to, co go interesuje. Warto pamiętać, że decydując się na kilka sposobów rozłożenia ubrań w sklepie, każdy towar powinien znaleźć się według swojego przeznaczenia. Ubrania większe warto powiesić na wieszakach, stoliki i lady lepiej przeznaczyć na koszulki, spodnie oraz akcesoria. Manekiny powinny być natomiast ozdobione we wspomniane wcześniej trendy modowe.
Zadbanie o porządek
Należy pamiętać, że niezależnie od pory dnia, w sklepie odzieżowym zawsze powinien panować porządek. Jednorazowy klient spędza niewiele czasu w tej przestrzeni, dlatego każda nowa osoba, która wchodzi do sklepu, powinna spotkać się z dobrze zorganizowaną ekspozycją. Warto w tym celu regularnie sprawdzać stan rozłożonego towaru, zarówno pod względem porządku, jak i stanu.
Rozplanowanie przestrzeni sklepu
Nie każdy wie, że niezwykle istotną rzeczą jest rozplanowanie sklepu odzieżowego. Każde miejsce powinno pełnić odpowiednią funkcję. Na wejściu sklepu odzieżowego dobrze jest umieścić koszyki lub wózki (jeżeli takie się znajdują). Coraz więcej właścicieli sprzedających ubrania rezygnuje jednak całkowicie z tych elementów. Tuż przy wejściu warto umieścić manekiny oraz ekspozycję z ubraniami, które są najbardziej pożądane w danym sezonie. Warto, aby ten obowiązek zawodowy wykonywał pracownik, który śledzi obecne trendy modowe i potrafi stworzyć atrakcyjne wizualnie zestawy.
Estetyczna prezencja towaru w sklepie odzieżowym jest jednym z ważniejszych czynników przyczyniających się do zwiększenia zakupów. Przemyślana ekspozycja sprawia, że klienci chętnie odwiedzają regularnie dany sklep, a także czują się dobrze, podejmując pozytywne decyzje konsumenckie. Należy mieć na uwadze, że na dobre samopoczucie osób przebywających w sklepie wpływają również takie kwestie, jak dostosowana do branży, wieku klienta muzyka, atrakcyjne wizualnie wykończenie wnętrza czy też sama forma obsługi. Decydując się na prowadzenie lokalu z odzieżą, warto uwzględnić wszystkie te kwestie, przyczyniając się do nawiązywania dobrej relacji z klientami, a co za tym idzie zwiększania sprzedaży firmy.