Identyfikacja wizualna – co to?

Dla każdego biznesu bardzo ważne jest to, jak postrzegany jest wśród odbiorców. Właśnie za wizerunek firmy w dużym stopniu odpowiada identyfikacja wizualna. W czasach Internetu i mediów społecznościowych spójna kampania identyfikacyjna to podstawa. Dobry projekt będzie wiele mówił o wartościach i tożsamości Twojej marki. Przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i będzie dla nich sygnałem, że firmie można zaufać. Dowiedz się, czym jest system identyfikacji, z jakich elementów się składa i co należy o nich wiedzieć.

Czym jest identyfikacja wizualna?

Pierwszym i najważniejszym pytaniem wymagającym odpowiedzi jest – co to jest identyfikacja wizualna firmy? Tym terminem określa się całość symboli i postępowań stosowanych w firmie, aby uzyskać czytelną i spójną tożsamość, która będzie wyróżniać się na tle konkurencji. Jest to więc szeroko pojęty sposób ujęcia przedsiębiorstwa.

Dlaczego identyfikacja jest tak istotna? W dzisiejszym świecie najważniejsze może okazać się to, jak ubierze się swoją firmę. Warto pamiętać, że wszystkie składniki mogą oddziaływać na odbiorców. Dlatego warto mieć na uwadze, że elementy, które potencjalny klient może dotknąć lub zobaczyć muszą być spójne i niewzbudzające wątpliwości o jakości usług czy produktów.

Elementy identyfikacji wizualnej

Warto oczywiście wiedzieć, co tak naprawdę składa się na całą identyfikację marki. Składających się na kampanię wizualną elementów może być wiele. Ich ilość zależy tylko od tego, co znajdzie się w zleceniu dla agencji kreatywnej. Im więcej składowych, tym zakres oddziaływania będzie większy. Poszczególne segmenty całego projektu mogą być wizualne lub poza wizualne. Najważniejszymi z nich i zarazem najpopularniejszymi są:

  • logo/logotyp – forma graficzna, która ma identyfikować wytwór działalności marki; podstawowym zadaniem logotypu jest odróżnienie usług i produktów od konkurencji; dobre logo jest znakomitym sposobem na utrwalenie marki na rynku,
  • kolorystyka – dominacja jednej lub specyficzne zestawienie różnych barw może świetnie określać charakter firmy; dodatkowo kolory wpływają na emocje, co podczas tworzenia reklam może być kluczowym czynnikiem,
  • font – swoim charakterystycznym wyglądem może określać unikalność danej marki; może też wskazywać na nowoczesność i otwartość przedsiębiorstwa lub przeciwnie ukazywać tradycyjne podejście do dziedziny,
  • wygląd budynków i wystrój wnętrz – wnętrze biura, restauracji czy hotelu powinno przekazywać wartości i tożsamość firmy; oklejenie witryn czy spójne kolorystycznie neony to przykładowe sposoby na wewnętrzne akcje marketingowe,
  • wygląd produktów i opakowań – produkty powinny być przede wszystkim rozpoznawalne; forma, kształt i dobry pomysł na opakowanie to aspekty kluczowe, decydujące o tym, czy klient sięgnie po towar danej marki,
  • inne materiały promocyjne – zaczynając od pieczątek czy wizytówek, na tablicach informacyjnych i ubiorze pracowników kończąc; spójna tematycznie ekspozycja całej marki to istotna część budowania dobrego wizerunku wśród konsumentów.

Księga identyfikacji wizualnej

Po wprowadzeniu wszystkich wykonanych elementów powstaje tzw. podstawowa księga znaku. Następnie stworzony zostaje oficjalny zapis wzorców znany jako księga identyfikacji. Jest to więc instrukcja obsługi znaków firmowych oraz całego systemu identyfikacji. Wytyczne w niej zawarte mają ułatwiać używanie grafik w prawidłowy sposób. Niektóre z elementów, które mogą znajdować się w księdze to:

  • kolory firmowe,
  • symbole firmy,
  • ubiór oraz identyfikatory pracowników,
  • oznakowanie środków transportu,
  • wzory materiałów reklamowych,
  • wystrój budynków, wnętrz i punktów sprzedaży.

Dodatkowo zapisy mogą zostać poszerzone. Mianowicie możliwe jest stworzenie księgi komunikacji werbalnej, zawierającej ustalenia co do nazwy, haseł reklamowych czy nazewnictwa produktów. W niektórych przypadkach dołącza się także nośniki, zawierające elementy identyfikacji muzycznej.

Identyfikacja firmy – przykłady

O tym, że niektóre marki potrafimy rozpoznać po znakach, kolorach lub produktach nie trzeba nikogo przekonywać. Pokazuje to, jak ważny jest profesjonalnie wykreowany wizerunek. Jednym z największych i najlepszych przykładów jest Apple. Oprócz wysokiej jakości sprzętu koncern zadbał o starannie zaprojektowaną ekspozycję, która kojarzy się z określonym wysokim i modnym poziomem życia. Dzięki temu, mimo obecności konkurencji oferującej podobny i tańszy sprzęt, tylko Apple posiada czar, który przekona większość konsumentów.

Czym różni się identyfikacja wizualna od brandingu?

Te dwa pojęcia mogą być dla wielu osób bardzo mylące. Jest to spowodowane głównie przez używanie ich zamiennie. Branding definiuje całą strategię, wykraczającą poza identyfikację wizualną. Odnosi się do planowania, tworzenia koncepcji i budowania świadomości marki wśród klientów. Wykracza więc poza to, co można zobaczyć lub dotknąć. Identyfikacja może być z kolei zapisana w formie dokumentacji papierowej lub elektronicznej. Bez uprzedniej charakteryzacji brandingu, nie da się wykreować identyfikacji.

Mogą Ci się także spodobać:
Jak kolory wpływają na decyzje zakupowe klientów?

Może się wydawać, że kolorystyka marki czy wnętrza firmy nie jest pierwszym czynnikiem zakupowym, który przychodzi

Projektowanie wnętrz lokali usługowych – dlaczego warto o to zadbać?

Lokal usługowy to szczególne wnętrze. Jest to zarazem miejsce spotkań, pracy, a także handlu. Jego odpowiedni wystrój m