Projektowanie wnętrz lokali usługowych – dlaczego warto o to zadbać?
5 października, 2021Lokal usługowy to szczególne wnętrze. Jest to zarazem miejsce spotkań, pracy, a także handlu. Jego odpowiedni wystrój może znacznie wpłynąć na poziom sprzedaży. Dowiedz się, dlaczego warto stworzyć niepowtarzalny lokal usługowy, który wyróżni Twoją markę oraz jak to osiągnąć. Projektowanie lokali usługowych to szczególna gałąź projektowania wnętrz. Wyróżnia ją fokus na użytkowych walorach przestrzeni, które mają ułatwić poruszanie się po niej zarówno klientom, jak i obsłudze.
Lokale usługowe narzucają pewne ograniczenia w kwestii projektowania. Miejsca przeznaczone do użytku publicznego, takie jak sklepy i restauracje, muszą spełniać wymagania określone prawnie. Niektóre renowacje mogą wymagać konsultacji z konserwatorem zabytków, inne muszą odbywać się zgodnie z planem zagospodarowania centrum handlowego. Wszystkich dotyczą przepisy bezpieczeństwa pożarowego czy BHP.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest skupienie na stworzeniu wyrazistego wizerunku lokalu, który wyróżnia firmę wśród konkurencji i opowiada określoną historię, zgodną z komunikacją marki.
Lokale usługowe – wizytówka firmy
Lokal użytkowy to miejsce, w którym klient ma bezpośredni kontakt z marką. Wchodząc do sklepu, salonu lub restauracji, przenosi się do świata przeżyć, jakie oferuje dana firma. Składają się na niego zapachy, dźwięki, doświadczenia oraz wrażenia wizualne.
Odpowiednio zaprojektowane wnętrze opowiada historię. Historię firmy, jej właścicieli, lokalnej społeczności czy też powstawania produktów. Ma wywoływać konkretne skojarzenia, emocje, czasem nawet wspomnienia. W przypadku piekarni ze strefą gastronomiczną, kluczowe jest stworzenie wrażenia komfortu i ciepła. Można to osiągnąć poprzez zastosowanie odpowiedniej palety kolorystycznej, żółtego, delikatnego światła i odniesień do słodkości w detalach, tak jak w tym projekcie. Inne skojarzenia i uczucia powinny być wywoływane w przypadku gabinetów stomatologicznych, a inne salonów kosmetycznych. Najważniejsze jest stworzenie spójnej i niepowtarzalnej historii. Wystrój wnętrza jest zatem przedłużeniem opracowanej strategii komunikacji wizualnej – ich spójność jest kluczowa w budowaniu rozpoznawalnego wizerunku firmy.
Estetyka wnętrza lokalu usługowego
Przeniesienie abstrakcyjnych idei i wartości firmy do fizycznego świata wystroju wnętrz nie jest łatwym zadaniem. Wrażenia budowane są przez drobne szczegóły, które łatwo przeoczyć przy planowaniu, a niedopatrzenia takie mogą zniszczyć cały efekt. Liczy się tutaj staranność i jakość wykonania. Istotną rolę pełni także indywidualizacja przestrzeni, która wyróżnia lokal na tle innych. Unikalny wystrój można osiągnąć dzięki zastosowaniu takich nośników komunikacji, jak:
- podświetlane napisy,
- personalizowane neony,
- kasetony reklamowe z oryginalnymi grafikami,
- logotypy przestrzenne.
Wszystkie elementy wystroju, włącznie z mediami reklamowymi, powinny zostać utrzymane w spójnej estetyce, która pozwoli klientowi zrozumieć wartości marki. Kluczową rolę pełni także strategiczne zaplanowanie oświetlenia – powinno ono umożliwiać pracę, a jednocześnie nie być męczące dla odwiedzających.
Aranżacja wnętrz lokali gastronomicznych
Piekarnie, restauracje, kawiarnie i bistra to wnętrza, w których szczególnie ważna jest wygoda klientów. Mają oni spędzić tu miły czas, odnaleźć chwilę na relaks i mieć okazję nacieszyć się pysznymi produktami. Taki efekt daje dobrze przemyślana aranżacja wnętrz lokali gastronomicznych. Dużą rolę pełnią:
- prosty system komunikacji – czytelne menu lub oferta nad ladą ułatwia klientom podjęcie decyzji i zakup;
- branding witryn i elewacji – widoczne oznaczenia pozwalają zauważyć lokal z daleka;
- wygodne siedziska – na których można odpocząć i spędzić przyjemne chwile;
- obecność infografik – pozwalają np. odnaleźć drogę do toalety lub poznać historię firmy;
- meble ekspozycyjne – stanowią atrakcyjne tło dla oferowanych produktów.
Na zadowolenie klienta z usługi wpływ ma nie tylko smaczny produkt. Równie ważne są doświadczenia, jakie zdobywa w kontakcie z marką. Liczy się tu każdy, najdrobniejszy nawet szczegół. Trudność w odnalezieniu danego produktu lub niewygodne krzesło czy nieprofesjonalny wygląd obsługi – każdy z tych czynników może negatywnie wpłynąć na ogólny wizerunek lokalu usługowego.
Wyjątkowe wnętrze kluczem do sukcesu
Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe czynniki łatwo odpowiedzieć na pytanie dlaczego warto dbać o wystrój wnętrz lokali usługowych. Aranżacja, która przyciąga uwagę i budzi pozytywne emocje zapada w pamięć klientów. Chętnie do niej wracają, aby powtórzyć przyjemne doświadczenia – w ten sposób buduje się wśród nich lojalność. Ciekawy lokal jest także doskonałym miejscem na zdjęcia, które później w organiczny sposób rozprzestrzeniają się w sieci znajomych klientów danej firmy.
Widać więc, jak ważnym kanałem komunikacji jest wystrój wnętrza lokalu. Pozwala on budować grono stałych klientów i docierać do nowych, co przekłada się na sprzedaż. Inwestycja w wystrój jest zatem opłacalnym krokiem w kierunku dalszego rozwoju firmy.