Materiały POS – co to takiego?
27 maja, 2022Skuteczna reklama i promocja to jedyny sposób na zatrzymanie starych klientów i zyskanie nowych w dobie ciągle rosnącej konkurencji. Do celów marketingowych firmy wykorzystują najróżniejsze narzędzia, obejmujące zarówno działania w sferze internetu, jak i fizyczne elementy, które mają zwracać uwagę odbiorców. Od pewnego czasu sporym zainteresowaniem cieszą się materiały POS.
Spotyka się je często, jednak nie wszyscy wiedzą, czym charakteryzują się tego typu obiekty. Mogą one okazać się bardzo skuteczną formą promocji marki, dlatego warto dowiedzieć się nieco więcej o tych produktach.
Czym są materiały POS?
Przede wszystkim należy rozwinąć skrót pochodzący z języka angielskiego, który w dosłownym tłumaczeniu oznacza punkt sprzedaży (Point of Sale). Najprościej rzecz ujmując, materiały POS są więc formą reklamy, która obejmuje różnego typu nośniki fizyczne. Stosowane są one zazwyczaj na terenie sklepów lub innych obiektów usługowych. Dzieli się je głównie ze względu na budowę. Do miękkich zalicza się wszelkiego rodzaju ulotki, wlepki, wobblery i naklejki. Są to stosunkowo tanie produkty, jednak cechują się bardzo niską odpornością na eksploatację. Z kolei permanentne materiały reklamowe POS wykonywane są zazwyczaj z tworzyw sztucznych, drewna lub metalu. Solidna konstrukcja sprawia, że mogą to być nawet całe stoiska sprzedaży lub małe punkty obsługi klienta. Są one atrakcyjne wizualnie i skutecznie przyciągają uwagę odbiorców. Z tego powodu mogą bez problemu pełnić funkcje informacyjne, promocyjne i wizerunkowe.
Zalety i wady nośników reklamy
Przemyślane wykorzystanie materiałów POS wiąże się ze znacznym wzrostem sprzedaży towarów i usług proponowanych przez firmę. Ulotki, stoiska czy inne rodzaje tego typu reklamy działają dokładnie w miejscu, w którym klienci podejmują decyzje zakupowe. Estetycznie zaprojektowana ekspozycja zwiększa prawdopodobieństwo, że odbiorca sięgnie po produkt danej marki. Ogromną zaletą elementów POS jest też szeroki wybór formy reklamy. Można ją idealnie dopasować do potrzeb firmy, ale także do wielkości pomieszczeń, w których prowadzi ona swoją działalność. Warto też zwrócić uwagę na to, że wiele z dostępnych na rynku materiałów z tej kategorii cechuje stosunkowo niska cena.
Do największych wad niektórych nośników POS można zaliczyć niską odporność na uszkodzenia mechaniczne. Elementy takie jak ulotki czy naklejki muszą być dosyć często wymieniane, aby pozostały atrakcyjne wizualnie. Nie należy także przesadzać z ilością tego typu materiałów. Zbyt duże nagromadzenie ich w jednym miejscu może skutkować efektem odwrotnym do pożądanego.
Rodzaje materiałów Point of Sale
Warto wiedzieć, że nie istnieje oficjalny, odgórnie narzucony podział materiałów reklamowych POS. Firmy używają różnych nazw i kategorii dla tych samych produktów, co może powodować nieporozumienia. Istnieje jednak tak dużo form tego typu nośników, że nikt nie byłby w stanie zapamiętać ich usystematyzowanych definicji. Co więcej, cały czas pojawiają się nowe obiekty. Z tego powodu w branży stosuje się zazwyczaj tylko jeden sposób rozróżnienia poszczególnych materiałów POS. Jest bardzo ogólny, ale mimo to może okazać się pomocny w wyborze odpowiedniej reklamy towaru.
- Materiały przeznaczone na ladę – służą zazwyczaj do reklamowania produktu lub oferowania jego próbek. Są to przede wszystkim podajniki, dyspensery na ulotki lub wizytówki oraz standy z grafiką zachęcającą do zakupu.
- Materiały przeznaczone na półki – ich główną rolą jest czytelna kategoryzacja produktów. Zachowanie porządku ułatwia klientom wybranie produktu konkretnej marki. W zakres tego rodzaju materiałów wchodzą zawieszki, nakładki, wypełniacze, taśmy reklamowe oraz wobblery.
- Materiały przeznaczone na sufit – są to wiszące hangery, flagi czy plakaty, które mają przyciągać uwagę klientów.
- Materiały przeznaczone na podłogę – służą przede wszystkim do zdobienia punktów sprzedażowych, ale także do oznaczania działów, w których znajdują się produkty danej marki. Zalicza się do nich potykacze, stojaki, stoiska prezentacyjne i degustacyjne oraz naklejki podłogowe.
Gdzie korzysta się z materiałów POS?
Miejscami, w których najczęściej można spotkać materiały POS, są oczywiście sklepy. Jest to spowodowane tym, że taka forma reklamy jest jednym z najskuteczniejszych sposobów zachęcania klientów do zakupu. Obiekty promocyjne stawia się głównie obok półek z towarami szybko zbywalnymi. Ze stoisk sprzedażowych korzysta też coraz więcej firm z branż usługowych. Tego typu materiały wywołują często impulsywne reakcje u niezdecydowanych klientów. Dla niektórych marek POS to też jedna z niewielu lub nawet jedyna legalna forma reklamy. Część produktów ze względu na obostrzenia prawne nie może być pokazywana w telewizji czy na wielkich banerach.
Materiały POS zmieniają się wraz z rozwojem nowoczesnej technologii. Nowinki techniczne umożliwiły już wprowadzenie na rynek takich produktów jak ulotki zapachowe czy dyspensery z czujnikami ruchu. Coraz częściej można też spotkać multimedialne stoiska promocyjne, które odtwarzają dźwięk lub materiały wideo.