Kolor w projektowaniu – rola i znaczenie
20 maja, 2022Kolory odgrywają istotną rolę w codziennym życiu całego społeczeństwa. W związku z tym projektowanie znaków graficznych czy planowanie działań marketingowych jest ściśle związane z analizą znaczenia poszczególnych barw. W niektórych przypadkach przekazane pozytywne emocje mogą stać się negatywne pod wpływem doboru złego odcienia lub zmiany nasycenia. Dlatego bardzo ważne jest, aby zaznajomić się z funkcją kolorów w designie elementów wizualnych, które są częścią identyfikacji firmy.
Znaczenie kolorów w projektowaniu
Znaczenie kolorów oraz sposób, w jaki oddziałują one na zmysły, to niezwykle ważne elementy w projektowaniu. Zdobywając odpowiednią wiedzę, można wykorzystać konkretne odcienie, aby przedstawiały ofertę firmy w jak najlepszym świetle. Najważniejsze jest znalezienie wartości i cech marki, które mają być przekazane w designie logo lub innych projektach graficznych. Warto jednak pamiętać, że odbiór barw jest bardzo subiektywny. Różne dysfunkcje wzroku czy kultura, w której żyją odbiorcy, mogą w znaczący sposób wpłynąć na odbiór wizualnych elementów identyfikacji firmy. Symbolika w krajach zachodu może się różnić od tej powszechnie znanej w Azji czy za oceanem. Z tego powodu już podczas projektowania trzeba zwrócić uwagę na inne detale, które we właściwy sposób nakreślą charakter usług lub produktów. Odpowiednie kolory są bardzo ważne, ale skupienie się wyłącznie na nich będzie skutkować niepowodzeniem.
Psychologia kolorów
Każdy kolor odgrywa określoną rolę w działaniach reklamowych, które mają wpłynąć na odbiorcę w pożądany przez markę sposób. Barwy nie tylko wzbudzają skojarzenia, ale także wywołują konkretne emocje i nastroje. W zależności od potrzeb mogą wyróżnić wybrane elementy przekazu lub też zmniejszyć ich widoczność. Reakcja zależy przede wszystkim od osobistych upodobań, wychowania i pochodzenia kulturowego, dlatego nie wszyscy będą odbierać znak firmowy w ten sam sposób. Mimo to w większości przypadków kolory zakorzenione są w historii i naturze ludzkiej. Ich energia jest uniwersalna, przez co wpływają na percepcję podobnie niezależnie od usytuowania geograficznego i innych czynników.
Psychologia kolorów w odniesieniu do projektowania logo firmy określa odcienie, które mogą pozytywnie uwarunkować odbiorców komunikatu. Każda marka ma określone projekty opakowań, reklam czy witryn sklepowych. Skuteczność reklamowych elementów wizualnych w dużej mierze uwarunkowana jest użyciem odpowiednich barw, które pasują do głównych wartości firmy. Wywołanie właściwych reakcji wśród konsumentów to sprawdzony sposób na satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe.
Idealne kompozycje kolorystyczne – koło barw
Planując identyfikację wizualną firmy, należy pamiętać, że kolory w projektowaniu graficznym muszą być do siebie odpowiednio dobrane. Ich zestawianie oraz łączenie powinno odbywać się z wykorzystaniem konkretnego narzędzia, jakim jest koło barw. Ten prosty obiekt wyjaśnia, w jaki sposób podstawowe barwy, czyli żółty, niebieski i czerwony, mieszają się ze sobą i tworzą inne odcienie. Dzięki temu można łatwo wyróżnić kolory pochodne, dopełniające, a także złamane.
- Kolory pochodne – powstają z połączenia podstawowych.
- Kolory dopełniające – umieszczone są po przeciwległej stronie koła barw.
- Kolory złamane – powstają w wyniku mieszania się kolorów dopełniających z pochodnymi.
Obecnie do komponowania palet kolorów wykorzystuje się często darmowe narzędzia, które wybierają współgrające kolory. Dzięki nim można w prosty sposób stworzyć całe biblioteki przeznaczone do projektowania logo, innych znaków firmowych czy strony internetowej.
Odpowiedni dobór kolorów
Badania psychologiczne i socjologiczne pozwalają z dużą dokładnością określić, jakie skojarzenia i emocje wywołują konkretne kolory. Wykorzystując wyniki, projektanci mogą dobrać odpowiednie barwy podczas tworzenia elementów graficznych takich jak logo, banery reklamowe czy szablony stron internetowych. Działania marketingowe oparte o wiedzę z zakresu psychologii kolorów przynoszą wymierne rezultaty. Dlatego bardzo ważne jest przyswojenie sobie informacji o podstawowym znaczeniu barw.
Kolor niebieski
Główne emocje, jakie wywołuje, to stabilność, harmonia, spokój i zaufanie. Daje poczucie bezpieczeństwa, przez co jest często wykorzystywany w branżach ubezpieczeniowych, finansowych i marketingowych. Jest też łączony z czystością i świeżością, dlatego widuje się go w reklamach artykułów higienicznych. Warto jednak pamiętać o negatywnych skojarzeniach, które może nasunąć kolor niebieski. Do najczęściej odnotowywanych zalicza się depresję, uczucie chłodu oraz obniżenie apetytu.
Kolor zielony
Jest oznaką przede wszystkim życia i rozwoju. Kojarzony jest z naturą, ekologią, nadzieją, ale także rozsądkiem, hojnością i dostatkiem. W projektowaniu graficznym wykorzystuje się go do wskazywania właściwego wyboru. Marki wybierają często kolor zielony, aby pokazać przyjazne dla środowiska praktyki biznesowe.
Kolor czerwony
Ma ogromną energię, która niesie za sobą szeroką gamę znaczeń i nastrojów. W zależności od tonacji i stopnia nasycenia barwy można ją wykorzystać do wyrażenia miłości i pasji, ale także do zasygnalizowania niebezpieczeństwa i intensywności. Czerwone znaki, logo czy elementy na stronach internetowych natychmiast zwracają uwagę odbiorców. Z tego powodu kolor ten używa się często do oznaczania promocji, wyprzedaży, ważnych komunikatów czy ofert specjalnych.
Kolor żółty
Przez powszechne skojarzenie ze słońcem żółć określana jest w większości przypadków jako radosny, pogodny i energetyczny kolor. Z tego powodu barwa ta wykorzystywana jest przede wszystkim w branżach turystycznej i gastronomicznej. Z drugiej strony żółty symbolizuje także ostrożność, czego przykładem są znaki ostrzegawcze. Zwraca uwagę podobnie do czerwonego, dlatego stosuje się go do przedstawiania nowych projektów i oznaczania ciekawych artykułów na stronach internetowych.
Kolor pomarańczowy
Jest to bardzo ciekawy kolor, gdyż łączy siłę i intensywność czerwieni z pozytywną energią żółci. Takie pomieszanie barw sprawia, że pomarańczowy przyciąga uwagę, ale robi to w subtelny sposób. W designie wykorzystuje się go do stymulowania emocji i zwiększania pewności siebie. Używając tego koloru do projektowania reklamy czy logo firmy, warto poważnie zastanowić się nad odpowiednim nasyceniem. Ze względu na wiele znaczeń zły dobór może skutkować niesatysfakcjonującym rezultatem.
Kolor fioletowy
Jest to barwa tajemnicy, kreatywności, duchowości, bogactwa i luksusu. Często używana jest do oznaczania produktów wysokiej jakości. Zastosowanie jaśniejszego odcienia tego koloru sugeruje delikatność, dlatego sprawdza się on w reklamowaniu artykułów kosmetycznych czy projektowaniu logo firm związanych z pielęgnacją i urodą.
Kolor czarny
Czarny jest kolorem kojarzonym z elegancją, powagą, kontrolą i neutralnością. Jednocześnie jest bardzo często wykorzystywany do pokazania zła, tajemnicy czy porażki. Nie wyróżnia się, dzięki czemu zapewnia wysoki kontrast z innymi barwami oraz łatwą czytelność. Czarny to kolor uniwersalny, jednak najczęściej widuje się go w projektach graficznych ekskluzywnych marek, które bardzo podkreślają jakość i wartość swoich produktów oraz usług.