Marketing eventowy – jak organizować eventy, które budują świadomość marki?
16 października, 2023Chcesz zorganizować event w ramach promocji swojej firmy i nie wiesz, w jaki sposób to zrobić? Zastanawiasz się, jakie są rodzaje takich wydarzeń i chcesz zdecydować się na możliwie najlepszą formę? Dowiedz się, czym dokładnie jest marketing eventowy i sprawdź, jak organizować wydarzenia, które zwiększą świadomość marki w społeczeństwie.
Event marketing – czym jest?
Event marketing to wszelkiego rodzaju działania prowadzone w firmie, których celem jest jej promocja poprzez organizowanie różnego rodzaju wydarzeń. Cele stawiane przez daną markę powinny być dostosowane do indywidualnych jej potrzeb, dlatego niezwykle istotne jest stworzenie spersonalizowanego planu działania takiej formy reklamy.
Event marketing nie jest jednak traktowany jako reklama, a jedynie sposób, w jaki firma znajduje możliwości rozpromowania siebie lub oferowanych usług czy produktów. Odbiorcą takich wydarzeń mogą być zarówno obecni klienci, potencjalni odbiorcy, jak i kontrahenci.
Stworzenie event marketingu wymaga sporych umiejętności związanych z organizacją. Zazwyczaj wydarzenia tego rodzaju powinny być bowiem dobrze zaplanowane. Niektóre firmy ze względu na liczbę działań, jakie należy wykonać, aby event marketing w firmie działał prawidłowo, decydują się na zatrudnianie specjalistów w tej dziedzinie, którzy od samego początku, aż do zakończenia wydarzenia i oceny jego efektywności, pomagają, opierając się na swojej wiedzy oraz doświadczeniu.
Event marketing zwiększa świadomość marki wśród społeczeństwa, a tym samym pozwala osiągać cele:
- biznesowe,
- wizerunkowe,
- finansowe,
- sprzedażowe,
- zwiększające popularność marki.
Jakie rodzaje eventów budują świadomość marki?
W zależności od potrzeb oraz branży, w jakiej obraca się dana marka, można wyróżnić kilka rodzajów wydarzeń organizowanych w ramach event marketingu. Do najpopularniejszych spotkań tego rodzaju zalicza się:
- koncerty firmowe,
- teleturnieje, gry,
- spotkania z celebrytami i influencerami np. panele dyskusyjne,
- wyjazdy i obozy,
- festiwale filmowe,
- targi tematyczne,
- warsztaty,
- konferencje,
- spotkania edukacyjne.
Należy pamiętać, że ostateczna forma danego eventu powinna być dostosowana przede wszystkim do celu, jaki firma zamierza osiągnąć oraz do grona odbiorców, do jakiego jest ono kierowane. Warto wziąć pod uwagę, że event marketing organizowany jest w ramach promocji danej marki, jednak nie zawsze musi wiązać się z bezpośrednią reklamą. Bardzo często sama informacja o tym, że dana firma jest organizatorem, jest wystarczająca, aby jej wizerunek znacznie się poprawił w oczach odbiorców.
Jak zorganizować event marketing?
Planowanie event marketingu może wydawać się niezwykle prosta. Jest to całkiem prawdopodobne, jednak warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach, które mają ogromne znaczenie w kwestiach organizacyjnych, reklamowych, a także prawnych.
Aby event marketing był stworzony, tak jak powinien, dobrze jest zadbać o takie elementy, jak:
- przygotowanie planu działania (w tym zamierzonych celów),
- pozwolenia prawne,
- odpowiednia reklama,
- organizacja miejsca,
- przygotowanie budżetu oraz znalezienie ewentualnych sponsorów,
- promocja eventu,
- współpraca z odpowiednio dobranymi osobami,
- zatroszczenie się o ewentualne prawa autorskie,
- zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom,
- wykupienie ubezpieczenia,
- sposób biletowania,
- dokumentowanie wydarzenia (w ramach promocji marki oraz sprawozdania firmowego).
Ostateczna liczba elementów, nad jakimi warto się pochylić podczas event marketingu, jest zależna od jego formy. W celu holistycznego zadbania o kwestie organizacyjne, prawne i reklamowe, warto zgłosić się o pomoc do odpowiednich osób. Najczęściej firmy korzystają z doradztwa ze strony prawników, agencji marketingowych oraz osób, które bezpośrednio zajmują się organizacją różnego rodzaju wydarzeń. Ostatni specjaliści służą pomocą na samym początku planowania takiego spotkania, po moment załatwiania szeregu pozwoleń, aż po kwestie związane z dbaniem o porządek już w trakcie samego wydarzenia. Jest to niezwykle pomocne zwłaszcza dla osób, które nigdy wcześniej nie miały do czynienia z taką formą marketingu.