Marketing rekomendacyjny — co to jest?
18 września, 2023Promowanie działań firmy, a także oferowanych przez nią produktów czy usług, jest niezwykle ważne w kontekście rozwoju przedsiębiorstwa. Bardzo skutecznym rodzajem reklam, które są niezwykle przydatne do realizacji tego celu, są działania z obszaru marketingu rekomendacyjnego. Dowiedz się, co to takiego i w jaki sposób go realizować.
Czym jest marketing rekomendacyjny?
Marketing rekomendacyjny to jedna z wielu dostępnych opcji umożliwiających promocję danej marki. Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że stosuje go nieświadomie w życiu codziennym. Jest to bowiem każdego rodzaju czynność, w której zaistnieje czynnik związany z poleceniem produktów czy usług.
Głównym celem marketingu rekomendacyjnego jest poinformowanie jak największej liczby osób o istnieniu firmy. Należy jednak mieć na uwadze, że ich ostateczna opinia na temat marki powinna być jak najbardziej pozytywna.
Wcześniej marketing rekomendacyjny nie miał własnej nazwy i zasad stosowania, jednak był wykorzystywany równie często, jak w dzisiejszych czasach. Poprzednio działało to na zasadzie opowiadania o zadowoleniu z usług czy produktów swojej rodzinie i bliskim. Dziś działania te są nieco bardziej sformalizowane i wymagają odpowiedniej organizacji. Nie ma jednak wątpliwości co do tego, że ta forma reklamy jest jedną z najskuteczniejszych.
Jakie są rodzaje marketingu rekomendacyjnego?
Jak wspomniano wcześniej, marketing rekomendacyjny może przyjmować dwie główne formy. Jedna z nich jest bardziej sformalizowana, druga natomiast przyjmuje bardziej postać komunikacji szeptanej. Jeśli mowa o przygotowanym planie i strategii tego rodzaju promocji marki, to charakter marketingu rekomendacyjnego jest ściśle określony. W przypadku, gdy reklama ta dzieje się nieświadomie, można mówić o luźniejszej formie takiej reklamy.
Marketing rekomendacyjny można podzielić również na ten, który dzieje się w przestrzeni internetowej, jak i taki, który ma miejsce w świecie rzeczywistym. To, jaki rodzaj będzie dla danego przedsiębiorstwa lepszy, warunkuje wiele czynników, w tym między innymi:
- rodzaj oferowanego produktu,
- charakterystyka profilu klienta,
- działania konkurencji,
- możliwości strategiczne marki,
- budżet.
Marketing rekomendacyjny — czym powinien się charakteryzować i jakie są jego zalety?
Nie każdy zdaje sobie sprawy, jak ważne jest prawidłowe zaplanowanie działań związanych z marketingiem rekomendacyjnym. Oczywiście bardzo istotną rolę grają polecenia swobodne, które nie miały wcześniej ściśle określonej strategii, jednak dobrze uwzględnić również formę sformalizowaną, która przynosi zdecydowanie więcej korzyści.
Eksperci z zakresu marketingu podkreślają, że zadowolenie klientów z otrzymanych usług czy produktów, wpływa na przekazywanie pozytywnej opinii innym osobom. Jest to jedna z najbardziej skutecznych form reklamy, która przyczynia się nie tylko do rozpromowania marki, ale również znacznego zwiększenia sprzedaży.
Decydując się na zaplanowanie działań z obszaru marketingu rekomendacyjnego, należy mieć na uwadze, że wszystkie pozyskiwane opinie powinny charakteryzować się przede wszystkim autentycznością. Nie warto więc zatrudniać do tego osób lub kupować opinii wygenerowanych przez boty internetowe. Większość użytkowników w Internecie potrafi odróżnić opinię wygenerowaną przez sztuczną inteligencję od komentarza rzeczywistej osoby. Finanse zdecydowanie lepiej warto przeznaczyć na wdrożenie odpowiednich działań umożliwiających zachęcenie klientów do wyrażania opinii na temat marki.
Należy pamiętać, że poza tym, iż marketing rekomendacyjny przyczynia się do wzrostu popularności marki oraz zwiększenia sprzedaży produktów lub usług, ma on również inną równie wartościową funkcję. Otrzymywanie autentycznych i szczerych opinii klientów sprawia, że przedsiębiorca może dowiedzieć się, co w firmie funkcjonuje dobrze, a jakie działania należy jeszcze bardziej polepszyć. Dzięki temu marka się rozwija, zaufanie klienta zwiększa, a relacja z nim znacznie się polepsza.
Jak wprowadzić marketing rekomendacyjny w swojej firmie?
Wprowadzenie działań z obszaru marketingu rekomendacyjnego nie jest tak trudne, jak może się to wydawać. Warto skupić się przede wszystkim na kilku czynnościach, które przyczynią się do zwiększenia liczby pozytywnych komentarzy na temat marki.
To, od czego należy zacząć, to zaistnienie w sieci. Tylko w momencie, gdy dana marka posiada swój własny profil w mediach społecznościowych, wyszukiwarkach internetowych lub dysponuje własną witryną internetową, możliwe jest otrzymywanie komentarzy od użytkowników. Zakładając tego rodzaju wizytówkę online, dobrze jest zadbać o jej atrakcyjność. Tego rodzaju strona lub profil powinny zawierać takie elementy, jak:
- logo lub zdjęcie kojarzone z marką,
- kolorystkę nawiązującą do wizerunku firmy,
- informacje na temat oferowanych usług lub/i produktów,
- godziny otwarcia,
- cennik,
- opis działań,
- lokalizację lub miejsce sprzedaży.
Tworząc taką przestrzeń internetową swojej marki, nie należy oczywiście zapomnieć o włączeniu opcji, która umożliwia innym osobom wystawienie opinii. Mogą to być komentarze pod postami i zdjęciami lub bezpośrednio opcja dodawania rekomendacji w wyszukiwarce.
Poza udostępnieniem przestrzeni do dzielenia się opiniami na temat działań firmy należy przede wszystkim zadbać o zachęcenie klientów do ich wyrażania. Można między innymi wprowadzić szereg działań, które w jakiś sposób ich do tego przekonają. Wielu przedsiębiorców decyduje się na mały rabat w zamian za pozytywną opinię lub inne atrakcyjne promocje. Należy pamiętać, że klienta nie należy przymuszać w żaden sposób. Dobrze jest również po dostarczeniu produktu lub wykonaniu usługi zapytać indywidualnie klienta, czy jest zadowolony z zakupu. Wykonanie tego przed zachęceniem go do wystawienia opinii umożliwia zyskanie czasu na ewentualne wyjaśnienia, w razie niezadowolenia.