Oryginalne wizytówki – na co zwrócić uwagę?

Chcesz zwrócić uwagę potencjalnego klienta i zachęcić go do skorzystania z proponowanych przez Ciebie usług? Ponad wszystko cenisz sobie odpowiednią prezencję? Dowiedz się, czym charakteryzują się oryginalne wizytówki i sprawdź, na co zwrócić uwagę w trakcie ich projektowania.

Wizytówka – do czego służy?

Dawniej wizytówki traktowane były jako jedna z niewielu form utrzymywania kontaktu pomiędzy klientem a właścicielem. Każdy, kto oferował różnego rodzaju usługi czy produkty tworzył wizualną identyfikację, na której widniały podstawowe dane firmy oraz metody kontaktu z jej założycielem. To umożliwiało nawiązanie relacji z daną osobą, a także pozostanie z nią w kontakcie. Wizytówki zwiększały również możliwość dotarcia do większej liczby potencjalnej grupy klientów. 

Dziś form nawiązywania kontaktu jest znacznie więcej, a są to przede wszystkim wszelkiego rodzaju media społecznościowe. Wizytówki wciąż jednak pełnią bardzo istotną funkcję. Nie dla każdego są one przydatne, jednak pracując bezpośrednio z klientem, warto takie przy sobie mieć. Taka forma przedstawienia siebie, swojej firmy czy proponowanych usług lub produktów może bowiem:

  • pełnić funkcję reprezentacji oferty,
  • przedstawiać najważniejsze informacje na temat firmy lub jej właściciela,
  • w szybki i łatwy sposób dostarczać dane kontaktowe niezbędne do nawiązania kontaktu,
  • przypominać klientowi o nawiązanej współpracy,
  • zachęcać do skorzystania z usług.

Jak wygląda wizytówka?

Wizytówka wyglądem przypomina mały kartonik, na którym umieszczone są podstawowe informacje reprezentujące daną firmę lub osobę. Najczęściej wizualizacja graficzna takiej kartki jest dokładnie taka sama jak ta, której użyto do zaprojektowania logo, mediów społecznościowych czy strony internetowej. Spójność identyfikacji sprawia, że reprezentacja staje się znacznie bardziej rozpoznawalna. Jak wspomniano wcześniej, odpowiednio zaprojektowana wizytówka pełni formę reprezentacyjną, jak i reklamową.

Jak stworzyć wizytówkę?

Tworzeniem wizytówek można zająć się we własnym zakresie. Przygotowaniem profesjonalnego projektu graficznego zajmują się również doświadczeni graficy oraz firmy marketingowe. Istnieje kilka podstawowych rzeczy, jakie należy uwzględnić w trakcie przygotowywania projektu.

Przygotowanie copy

Projektowanie wizytówki warto rozpocząć od przygotowania tzw. copy. Jest to nic innego jak napisanie treści, które koniecznie muszą znaleźć się na stworzonym projekcie. Najczęściej umieszcza się takie dane, jak:

  • imię i nazwisko,
  • nazwa firmy,
  • numer telefonu,
  • adres,
  • adres e-mail,
  • adres strony internetowej,
  • nazwa kont w mediach społecznościowych.

Oczywiście na jednej wizytówce nie trzeba umieszczać wszystkich wyżej wymienionych treści. Najlepiej załączyć te, które są niezbędne do zachęcenia klienta na zakup produktu lub skorzystanie z proponowanych usług. Warto również wybrać elementy będące ułatwieniem w nawiązaniu kontaktu.

Stworzenie lub wybranie logo

Jeśli dana firma jeszcze nie posiada logo, to warto je stworzyć na etapie projektowania wizytówki. Taka identyfikacja wizualna znacznie zwiększa reprezentatywność i rozpoznawalność marki. Na karteczce z danymi kontaktowymi warto również umieścić elementy, które nawiązują do innych projektów firmy np. strony internetowej, grafik, produktów. Mogą to być między innymi charakterystyczne dla danego producenta grafiki lub barwy, które kojarzone są z jego działalnością.

Zdjęcie

Wiele osób uważa, że umieszczenie zdjęcia na wizytówce jest nieprofesjonalne. Wszystko jednak zależy od tego, co ma ona reprezentować. Należy natomiast pamiętać, że rozmiar takiej kartki jest zazwyczaj niewielki, co z kolei powoduje, że zdjęcie również jest mało widoczne. Jeśli jednak kartka ma reprezentować wyłącznie jedną osobę, można rozważyć taką opcję. Pod uwagę trzeba jednak wziąć fakt upływającego czasu. Jeżeli na wizytówce pojawi się zdjęcie, to trzeba będzie je aktualizować co kilka lat.

Format

Jak podkreślono w poprzednim akapicie, format wizytówki jest zazwyczaj niewielki. Najczęściej przyjmuje ona kształt prostokąta o wymiarach nie większych niż 55 × 85 mm. Dzieje się tak, ponieważ małe kartoniki łatwiej schować do kieszeni czy portfela. Przed stworzeniem projektu graficznego, dobrze jest zapytać w drukarni, jaki format jest przez nich drukowany, tak aby nie tworzyć grafiki, którego druk wykroczy poza standardowy rozmiar. 

Jak stworzyć oryginalne wizytówki?

Mimo obecności mediów społecznościowych, wielu właścicieli firm wciąż decyduje się na projektowanie wizytówek. Ze względu na ich nadmiar, warto stworzyć projekt, który będzie wyróżniał się na rynku, a tym samym, przykuwał uwagę potencjalnych klientów.

Oryginalność każdego projektu zapewnia posiadanie nietypowego logo. Warto również wykorzystać rzadziej spotykany font. W tym przypadku należy jednak pamiętać, że przede wszystkim powinien być on czytelny. Aby kartka firmy wyróżniała się na tle innych, można zastanowić się nad ciekawym rozmieszczeniem poszczególnych danych kontaktowych. Można także pokusić się o bardziej kolorowe tło np. rozmazane i nieco wygaszone zdjęcie, z którym kojarzona jest firma, jej produkty lub usługi. Efektem „wow” może być również materiał, na jakim wydrukowana będzie wizytówka. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest wykorzystanie ogólnodostępnego papieru. Warto więc pokusić się o bardziej oryginalne gramatury np. te, które tworzone są przy wykorzystaniu specjalnych farb, tłoczeń oraz folii.

Przed wydrukowaniem masywnej liczby wizytówek, warto skorzystać z metody prób i błędów. Każdą grafikę dobrze jest drukować po razie, tak aby ewentualne niedociągnięcia można było poprawić przed decyzją o tym, jak ma wyglądać końcowy projekt. Dzięki temu możliwe jest sprawdzenie, czy wykorzystany font i rozmiar czcionki są czytelne oraz, czy nałożone na wizytówkę kolory i grafiki nie są rozmazane.