Lubimy kosmiczne pomysły!
Masz takie? Napisz do nas: biuro@happy-island.pl
Przydatne strony:
Happy Island
ul. Cichociemnych 17
42-700 Lubliniec

Logo a logotyp – czym się różnią?

Obecnie każda firma poświęca część budżetu na wypromowanie swojej marki. Powinna ona być charakterystyczna, wpisywać się w strategię i wizję, jakie przedsiębiorstwo prezentuje.

Podstawowym elementem identyfikacji jest logo, zwane też często znakiem towarowym. Pojęcie to jest przez wiele osób używane zamiennie z logotypem. Jest to błąd, gdyż słowa te niosą inne znaczenie. Firmy coraz częściej poza logo posiadają oddzielnie funkcjonujący logotyp, a także sygnet. Jest to dużo pojęć, opisujących bardzo podobne obiekty graficzne. Niemniej jednak warto zaznajomić się ze wszystkimi. Na współczesnym rynku mają one niezwykle duże znaczenie.

Co to jest logo?

W środowisku marketingowym przyjęło się, że logo oznacza graficzne przedstawienie nazwy firmy lub produktu. Stąd zamienne stosowanie pojęcia znaku towarowego. Jest to podstawowy element identyfikacji wizualnej każdej marki. Z tego powodu wykonanie logo najczęściej oddawane jest w ręce profesjonalistów. Dobre oddziaływanie na potencjalnych klientów odgrywa kluczową rolę. Doświadczeni specjaliści są w stanie stworzyć grafikę, która przyciągnie masę spojrzeń. Sama konstrukcja znaku może przybierać różne formy. Niektóre oznaczenia graficzne będą obszerniejsze od innych. W podstawowych kompozycjach logo składa się z:

  • samego logotypu,
  • samego sygnetu, symbolu lub godła,
  • logotypu i symbolu.

Logo może składać się dodatkowo z tagline-u, czyli krótkiego sloganu. Firmowe hasło jest często świetnym uzupełnieniem znaku towarowego, które znacznie poprawia wizerunek marki.

Na czym polega różnica między logo a logotypem?

Wbrew pozorom to słowo „logotyp” jest źródłem słowa „logo”, a nie odwrotnie. Mimo takiej zależności to właśnie logo z biegiem czasu zaczęło zawłaszczać obszerniejsze znaczenie. Nasuwa się więc pytanie — co to właściwie jest logotyp? To określenie najczęściej oznacza interpretację graficzną brzmienia nazwy konkretnego przedsiębiorstwa. Jest to więc w większości przypadków odpowiednio wykonany napis. Taka forma przedstawienia znaku towarowego powinna mieć ten sam charakter co inne podstawowe elementy identyfikacji wizualnej. Dzięki temu będzie się odróżniać od logotypów konkurencji. Będzie też bezpośrednim odzwierciedleniem wartości przedsiębiorstwa i prezentacją jego działalności.

To, jaką rolę będzie odgrywać logotyp w całym znaku towarowym, zależy od konkretnego projektu logo. W niektórych przypadkach centrum będzie stanowić podstawowa grafika, a interpretacja nazwy będzie tylko dodatkiem. Istnieje jednak możliwość umieszczenia jej w centrum znaku. Nadaje to oryginalne i nieszablonowe znaczenie. Coraz częściej można też spotkać się z wykonywaniem logo, które składa się tylko z logotypu. Skupienie się na jednym elemencie może przynieść rezultat w postaci silnie oddziałującego znaku.

Czym jest sygnet?

Sygnet przyjmuje w języku potocznym bardzo wiele nazw. Określany jest często mianem godła. Najprościej mówiąc, sygnet to symbol graficzny, którego zadaniem jest reprezentowanie danej firmy. Jest to zazwyczaj prosty w konstrukcji, dodatkowy element, który wywołuje konkretne odczucia wśród potencjalnych odbiorców. Jego największym atutem jest to, że zapada w pamięć zdecydowanie łatwiej niż jakiekolwiek oznaczenia słowne. Z tego powodu często umieszczany jest w centralnych punktach dokumentów firmowych czy materiałów reklamowych. W większości przypadków wykonanie logo wiąże się też z zaprojektowaniem sygnetu. Będzie on pewnego rodzaju skrótem znaku towarowego.

Jaką rolę odgrywa sygnet?

Logo może składać się zarówno z samego logotypu, jak i samego sygnetu. Samodzielnie funkcjonujące mniejsze elementy w potocznym języku utożsamiane są ze słowem „logotyp” lub logo. Jednak dla firm zawsze powinno być istotne, na czym polega różnica między tymi pojęciami. Istotne jest również to, jak konkretne elementy powinny być wykorzystywane. Sygnet to symbol, z którym kontrahent lub klient ma zazwyczaj pierwszy kontakt. Dlatego warto zadbać o odpowiedni dobór kolorów i formy, które wyrażą przekaz zgodny z celami firmy.

Jak zbudować dobre logo i logotyp?

Elementem wykorzystywanym w większych kampaniach marketingowych, a także w fizycznych materiałach reklamowych jest logotyp. Przekazuje on nazwę firmy, więc powinien być jasny i przejrzysty. Są to podstawowe cechy, które mogą zagwarantować uznanie wśród potencjalnych klientów. Warto jednak zastanowić się, na czym polega różnica między dobrym logotypem a skutecznym logotypem. Najlepsze efekty przyniesie znak, który odróżni się na tle konkurencji nawet w centrum dużego miasta. Nadanie oryginalnego wykończenia jest więc zadaniem, którego warto się podjąć.

Wykonanie logo wiąże się z przygotowaniem przemyślanego projektu, który będzie spełniał wszystkie postawione założenia. Przyciągające uwagę kolory połączone ze stonowaną kompozycją, zgodną z charakterem firmy — to jest logo, którego potrzebuje każda marka. Koniecznie należy zastanowić się nad tym, z czego logo może się składać. Następnie wybrać te części, które muszą się znaleźć w danym modelu. Takie wartościowanie konkretnych elementów pozwoli stworzyć grafikę, która idealnie odzwierciedli wizje przedsiębiorstwa. Warto też pamiętać o zabezpieczeniu dobrego projektu. Najlepszym sposobem jest zastrzeżenie go jako znaku towarowego.

ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
Facebook logo Instagram logo Pinterest logo