Marketing sensoryczny – jak zapach, kolor i dźwięk wpływają na decyzje zakupowe?

Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz wpłynąć na decyzje zakupowe konsumentów? Chcesz wiedzieć, czy poprzez zmysły możliwe jest zachęcenie klientów do skorzystania z zakupów. Sprawdź, na czym polega marketing sensoryczny i w jaki sposób można go wykorzystywać do zwiększenia sprzedaży w firmie.

Marketing sensoryczny – czym jest?

Marketing sensoryczny to obecna od dłuższego czasu forma zwiększania sprzedaży firmy za pomocą rozbudzania zmysłów klienta. Te bowiem wpływają na podświadomość, a poprzez generowanie pewnego rodzaju skojarzeń, wywołują uczucia przekładające się na pozytywne decyzje konsumenckie. Większość osób posiada 5 zmysłów, za pomocą których odbiera otaczającą ich rzeczywistość. Zalicza się do nich:

  • węch,
  • słuch,
  • smak,
  • dotyk,
  • wzrok.

Marketing sensoryczny obejmuje każdą z tych sfer i wykorzystuje je do wywoływania pozytywnych efektów reklamowych, w tym między innymi:

  • dokonywania pozytywnych decyzji konsumenckich,
  • nawiązywania korzystnych relacji z potencjalnymi klientami,
  • zwiększania świadomości marki,
  • wyróżniania się na rynku,
  • wzbudzania u klientów efektu przywiązania z marką,
  • promocji nowych produktów,
  • tworzenia interaktywnych reklam stacjonarnych, zachęcających do zapoznania się z ofertą marki.

Jak wykorzystać marketing sensoryczny w swojej firmie?

Nie każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, że decydując się na pewne działania marketingowe, jednocześnie, korzysta również z reklam sensorycznych. Niektóre formy promocji tego rodzaju są bowiem niezwykle proste do zastosowania. Inne czynności z zakresu marketingu sensorycznego wymagają większego zaangażowania. Niezależnie od tego, na jaką strategię zdecyduje się dany przedsiębiorca, każdy rodzaj reklamy z pewnością przyczyni się do osiągania zamierzonych efektów.

Zmysł węchu

Aromamarketing, a więc marketing sensoryczny, który bazuje na zmyśle, jakim jest węch, wykorzystywany jest najczęściej w branży gastronomicznej oraz branży beauty. Obejmuje on wszelkiego rodzaju działania, które pozwalają odbiorcy doświadczyć zapachu, mającego na celu zainteresowanie go skorzystaniem z oferty. Niekiedy z tej formy reklamy korzystają również salony kosmetyczne, sklepy z odzieżą czy nawet większe korporacje.

Najczęściej wykorzystywanym działaniem aromamarketingu jest wykorzystywanie olejków zapachowych przeznaczonych dla danej specyfiki branży. Przykładowo w piekarniach bardzo często rozpyla się zapach pieczywa, w kawiarniach natomiast jest to aromat kawy lub słodkiego karmelu. Branża beauty korzysta zazwyczaj z naturalnych olejków zapachowych, dzięki którym klient może doznać większego relaksu i odpoczynku. Dodatkowo, wykorzystanie aromamarketingu może zachęcać klienta do przebywania w danym miejscu, a tym samym wydłużyć i zintensyfikować czas pojawiania się tam.

Zmysł słuchu

Audiomarketing, czyli marketing, który oddziałuje na słuch odbiorców, wpływa w dużej mierze na nastrój klientów korzystających z usług w danym miejscu. Bardzo często wykorzystywanymi technikami marketingowymi w tym zakresie są:

  • odtwarzanie muzyki w sklepach, poczekalniach, gabinetach kosmetycznych,
  • wykorzystywanie dźwięku melodii w trakcie oczekiwania na połączenie telefoniczne,
  • reklamowanie się w radio, podcaście oraz innych mediach wykorzystujących dźwięk.

Zmysł smaku

Z marketingu bazującego na zmyśle, jakim jest smak, najczęściej korzystają branże, w których ofercie można znaleźć jedzenie. Najczęściej są to więc piekarnie, kawiarnie, restauracje, a także wszelkiego rodzaju firmy tworzące produkty spożywcze. Najpopularniejszym zabiegiem w zakresie tej formy marketingu sensorycznego jest wprowadzanie na rynek limitowanych edycji potraw i produktów, a także promowanie się w formach dań degustacyjnych. Zmysł smaku wykorzystywany jest jednak również we wszystkich innych branżach. Między innymi są to te firmy, które decydują się na obdarowywanie słodkimi przekąskami swoich klientów lub odbiorców np. dołączanie słodyczy do paczek, wystawianie cukierków na ladzie lub w poczekalniach.

Zmysł dotyku

Zmysł dotyku jest niezwykle ważny w kontekście branż, które oferują produkty generujące konieczność styku z odbiorcą. Są to więc branże beauty, odzieżowa, a także sprzętów użytkowych oraz mebli. Najczęściej marketing sensoryczny w tej formie polega na dostosowywaniu materiałów i faktur do indywidualnych preferencji klienta. Działaniem, jakie wchodzi również w zakres promocji usług czy produktów pod tym kątem jest umożliwienie potrzymania, wypróbowania lub dotknięcia danego elementu znajdującego się w sprzedaży np. w sklepach meblarskich wystawienie produktów reprezentacyjnych, w sklepach kosmetycznych umożliwienie skorzystania z testerów.

Zmysł wzroku

Zmysł wzroku jest najczęściej wykorzystywanym rodzajem, jeśli chodzi o marketing sensoryczny. Jest on bowiem obecny niemal w każdej branży i pełni funkcję rozpoznawczą. Warto jednak wyróżnić firmę pod tym kątem, decydując się na stworzenie unikalnej linii produktów spersonalizowanych lub wyróżniających się na tle innych właśnie pod kątem wizualnym.

Warto pamiętać, że marketing sensoryczny obecny jest w codziennym funkcjonowaniu wielu marek. Aby nieco go wyróżnić, dobrze jest stworzyć unikalną strategię reklamową danej firmy, która w miarę możliwości będzie poruszała się w jak największej liczbie aspektów odnoszących się do zmysłów. Dzięki temu możliwe jest pozytywne oddziaływanie na klientów. Warto jednak zaznaczyć, że działania te mogą być wykorzystywane nie tylko w ramach promocji marki, ale również nawiązywania pozytywnych skojarzeń z odbiorcami, pracownikami czy kontrahentami.