Lubimy kosmiczne pomysły!
Masz takie? Napisz do nas: biuro@happy-island.pl
Przydatne strony:
Happy Island
ul. Cichociemnych 17
42-700 Lubliniec

USP produktu – na czym polega?

W czasach, kiedy konkurencja jest silna jak nigdy wcześniej, towary z całego świata są łatwo dostępne, a zakupy wymagają czasami jedynie kilku kliknięć, firmy potrzebują czegoś ekstra, aby sprzedać swoje produkty lub usługi.

Klient musi zwrócić uwagę na Twoją ofertę, dlatego duże znaczenie ma unikalna propozycja sprzedaży. Jak dostosować ją, aby produkty stały się atrakcyjne dla odbiorców? Sprawdź działania marketingowe, które mogą okazać się niezwykle pomocne.

Co to jest USP produktu?

USP produktu to skrót, który pochodzi od angielskiego określenia Unique Selling Proposition, czyli unikalna propozycja sprzedaży lub unikalna cecha oferty. Termin ten oznacza konkretną właściwość danych towarów lub usług, która sprawia, że są one lepsze od odpowiedników konkurencji. USP produktu pokazuje więc klientowi, dlaczego powinien wybrać Twoją firmę.

Wbrew pozorom unikalna cecha towarów danej marki nie jest czymś nowym. Jest to strategia marketingowa stosowana już od wielu lat. Niezmiennie cieszy się powodzeniem i skutecznością. Samo określenie zostało jednak znacznie rozszerzone, aby obejmowało więcej aspektów.

Jakie cechy definiują unikalną propozycję sprzedaży?

USP obejmuje wiele działań, mających na celu zwiększenie atrakcyjności oferty. Aby osiągnąć największą skuteczność, Unique Selling Proposition powinno przekładać się na konkretne korzyści dla klientów, którzy decydują się na zakup produktów lub usług danej marki. Odbiorcy zainteresowani są przede wszystkim poprawą standardu życia lub rozwiązaniem jakiegoś problemu. Te cechy można wyróżnić za pomocą atutów takich jak:

  • niska cena,
  • miłe doświadczenia podczas korzystania z produktu,
  • darmowa dostawa,
  • poczucie wyjątkowości,
  • wysoka jakość potwierdzona przez specjalistów,
  • ekologiczne opakowanie.

Dopasowanie unikalnej propozycji sprzedaży wymaga dobrej znajomości produktów i usług, ale także analizy grupy docelowej. Działania marketingowe powinny być więc poprzedzone dokładnym badaniem rynku. Dzięki temu można wybrać cechę, która przyciągnie więcej klientów.

Unique Selling Proposition – jak znaleźć?

Największy problem z określeniem unikalnej cechy produktu lub usługi mają właściciele małych biznesów. Znają oni swoje wyroby tak dobrze, że ciężko wyróżnić najważniejsze właściwości, które wyróżniają na markę na tle konkurencji. Istnieje rozwiązanie takiej sytuacji. Trzeba jednak zaznaczyć, że wymaga podjęcia pewnych działań:

  • sprawdzenia grupy klientów i potencjalnych odbiorców,
  • zdefiniowania problemów i potrzeb konsumentów,
  • określenia, w jaki sposób produkty i usługi mogą pomóc klientom,
  • sprawdzenia informacji i opinii, które odbiorcy zamieszczają w Internecie.

Warto poszukać przykładów unikalnych cech u konkurencji, aby nie powtarzać strategii. Dobrym pomysłem jest też przeanalizowanie procesu sprzedaży produktów lub usług. Takie działanie pozwala określić bariery, które mogą powstrzymywać klientów przed zakupem.

Jak wyróżnić się na tle konkurencji?

Trzeba pamiętać, że obecny rynek produktów i usług często przytłacza klientów. Dlatego rezygnacja z oferty, która ich nie przekonuje, jest zazwyczaj bardzo szybka. Konieczna jest więc znajomość właściwego sposobu przedstawienia Unique Selling Proposition. Dzięki temu można osiągnąć znakomite wyniki sprzedażowe w krótkim czasie. Określanie strategii marketingowej najlepiej zacząć od:

  • wypisania przykładów cech i korzyści, które są wyjątkowe w produktach lub usługach danej marki,
  • zdecydowania, jaką potrzebę ma zaspokajać oferta,
  • zidentyfikowania aspektów, które nie mogą być naśladowane przez konkurencję,
  • stworzenia haseł określających produkt lub usługę,
  • postawienia się w miejscu klientów.

Unikalne cechy produktu – jak informować klientów?

Bardzo często problemem jest odpowiednie zakomunikowanie unikalnej propozycji sprzedaży. Oczywiste jest, że musi być ona widoczna dla klientów. Dlatego korzyści płynące z zakupu produktów lub usług powinny być zawsze na pierwszym planie. Aby przekaz trafiał do odbiorców, USP najlepiej zawszeć w kilku słowach. Chwytliwy slogan spisze się w świetnie na różnych nośnikach i kanałach przekazu takich jak:

  • nagłówki na stronach internetowych,
  • reklamy Google lub Facebook,
  • temat newslettera,
  • komunikaty pop-up,
  • banery reklamowe.

Jak Unique Selling Proposition wpływa na rozwój firmy?

Jeśli wszystkie towary na rynku wydają się takie same, to potencjalni klienci nie wiedzą, który spełni ich potrzeby. Określenie USP produktu pomaga w rozróżnianiu najważniejszych cech danej firmy oraz jej konkurencji. Unikalna propozycja sprzedaży stanowi więc kluczowy element skutecznej kampanii marketingowej. Jest też świetnym pretekstem do regularnego kontrolowania rozwoju firmy. Dzięki temu możliwe jest utrzymywanie stałych klientów i pozyskiwanie nowych.

Czy marketing oparty na USP produktu jest skuteczny?

Przedstawienie USP produktu jest niezwykle skuteczną taktyką biznesową. Trzeba jednak zaznaczyć, że aby wszystkie działania przyniosły zamierzone efekty, muszą być odpowiednio prowadzone. Wymaga to oczywiście szeregu przygotowań i analiz oferty. Poświęcony czas na dłuższą metę przynosi jednak wiele korzyści. Wyniki sprzedażowe mogą być zauważalnie lepsze już niedługo po wprowadzeniu kampanii w życie.

ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
ikona produktu
Facebook logo Instagram logo Pinterest logo